Conductas apropiadas en Educación Física y el deporte en la escuela y validación de la escala

  1. Gutiérrez-Marín, E. 1
  2. Gil-Madrona, P. 1
  3. Prieto-Ayuso, A. 1
  4. Díaz-Suárez, A. 2
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Year of publication: 2017

Volume: 17

Issue: 2

Pages: 99-110

Type: Article

More publications in: Cuadernos de psicología del deporte

Abstract

Te purpose of this research is to know and to consider appropriates behaviours from the perspective of the students, their behavior in the classroom, Physical Education and Sports and social skills in order to determine the validity and reliability of the “Questionnaire Appropriate Behavior in Physical Education and Sport (ABPES) “. Te sample was formed by 352 students in grade 6 of Primary Education at six schools in Albacete. Te results show the importance on the one hand between social skills and values and attitudes perceived by students and faculty to appropriate behaviors. On the other hand, the questionnaire, statistical analysis indicated a moderate consistency in some areas and low in other.

Bibliographic References

  • Ato, M., López, J. J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasifcación de los diseños de investigación en psicología. Anales de psicología, 29(3), 1038-1059.
  • Barreda, M. y Gómez. (2012). El docente como gestor del clima del aula. Factores a tener en cuenta. Trabajo de Máster: Universidad de Cantabria, Santander.
  • Bass, B. M. (1983). Organizational decision making. Homewood, IL: Irwin.
  • Bolívar, A. (2002). La evaluación de actitudes y valores: problemas y propuestas. En Castillo Arredondo, S. Compromisos de la evaluación Educativa, pp. 91-114. Pearson Educación/Prentice-Hall
  • Cecchini, J. A., Fernández Losa, J., y González, C. (2008). Repercusiones del programa Delfos de educación en valores a través del deporte en jóvenes escolares. Revista de Educación, 346, 167-186.
  • Cea D’Ancona, M.A. (1998). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
  • Cervelló, E. M., Jiménez, R., Del Villar, F., Ramos, L., y Santos-Rosa F. J. (2004). Goal orientations, motivational climate, equality and discipline of Spanish physical education students. Perceptual and Motor Skills, 99, 271-283.
  • Contreras, O.R (2013). Educación en valores. Albacete: Universidad de Castilla- La Mancha. Recuperado el 3 de Julio de 2014 de, https:// campusvirtual.uclm.es/course/view.php?id=3353
  • Cronbach, L.J. (1984). Essentials of psychological testing (1ª-5ª edición). New York: Harper.
  • Deci, E. L., y Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
  • Escartí, A., Pascual, C., y Gutiérrez, M. (2005). Responsabilidad Personal y Social a través de la educación física y el deporte. Barcelona: Graó.
  • Esteban, R.; Fernández, J, G.; Díaz, A. & Contreras, O. R. (2012). Las conductas que alteran la convivencia en las clases de Educación Física. Revista Internacional de la Medicina y Ciencias de la actividad Física y el Deporte, 12(47), 459-472.
  • Fernández-Balboa, J. M. (1990). Helping Novice Teachers Handle Discipline Problems. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, nº 62, pp. 50-54.
  • Flores Aguilar, G., Prat Grau, M., & Soler Prat, S. (2015). La intervención pedagógica del profesorado de educación física en un contexto multicultural: prácticas, refexiones y orientaciones. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Ocio y Recreación, 28, 248-255.
  • García, M. (2006). Posmodernidad y Deporte: Entre la Individualización y la Manifestación. En M. García, & R. Llopis. (2011). Ideal democrático y bienestar personal. Encuesta de hábitos deportivos de los españoles, 2010. Madrid: CIS.
  • George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update (4.ª ed.). Boston: Allyn & Bacon
  • Gil-Madrona, P. (2008). La educación física y los deportes. Concreciones prácticas de educación en valores. Granada: Ed. Magina.
  • Gil-Madrona, P., Samalot-Rivera, A., Gutiérrez Marín, E. C., Ródenas-Jiménez, J., & Ródenas-Jiménez, M. L. (2014). Improving Social Skills through Physical Education in Elementary 4th Year. American Journal of Sports Science and Medicine, 2(6), 5-8.
  • Giraldo, L. y Mera, R. (2014). Clima social escolar: percepción del estudiante. Colombia Médica, Nº1. Recuperado de: http://hdl.handle. net/10893/6918
  • Hellison, D. (1995).Teaching responsibility through physical activity. Champaign: Human Kinetics.
  • Hellison, D. (2003). Teaching responsibility through physical activity (2nd ed.) Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hu, L., y Bentler, P. M. (1999). Cutof criteria for ft indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Hung, H-L.; Altschuld, J.W. y Lee, Y. (2008): Methodological and conceptual issues confronting a cross-country Delphi study of educational program evaluation. Evaluation and Program Plannin, 31, 191–198.
  • Ishee, J. H. (2004). Perceptions of Misbehavior in Middle Scholl Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, nº 75, p. 9.
  • Ludwig, B. G. (1996). U.S. Extension systems—Facing the Challenge to Internationalize. Journal of Extension (electronic version), 34 (2). Recuperado de http://www.joe.org/joe/1996april/rb3.html.
  • Ludwig, B. G. (1997). Predicting the future: Have you considered using the Delphi methodology? Journal of Extension (electronic version), 35 (5). Recuperado de http://www.joe.org/joe/1997october/tt2. html.
  • Madrid López, P. D., Prieto-Ayuso, A., Samalot-Rivera, A., y Gil Madrona, P. (En prensa). Evaluación de una propuesta extraescolar de conductas apropiadas en educación física y deportiva. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación.
  • Madrona, P. G. (2008). La Educación física y los deportes: concreciones prácticas de educación en valores. Andalucía: Octaedro
  • Martínez, M. A. y García, A. B. (2011). ¿Cómo cambian las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios con la adaptación metodológica al Espacio Europeo de Educación Superior, Bordón, 63(2), 65-74.
  • Mateo, V. F. (2014). Conceptualización del comportamiento disruptivo en niños y adolescentes. Recuperado el 15 de Julio de 2014 de, http://www.uv.es/femavi/Elda2.pdf
  • Messick, S. (1980). Test validity and ethics of assessment. American Psychologist, 35, 1012-1027
  • Monereo, C. y Dominguez, C. (2014). La identidad docente de los profesores universitarios competentes. Educacion XX1, 17 (2), 83-104.
  • Monjas Aguado, R., Ponce Garzarán, A., & Gea Fernández, J. M. (2015). La transmisión de valores a través del deporte. Deporte escolar y deporte federado: relaciones, puentes y posibles transferencias. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Ocio y Recreación, 28, 276-284.
  • Muñoz, J. M., Carreras, M. R. y Braza, P. (2004). Aproximación al estudio de las actitudes y estrategias de pensamiento social y su relación con los comportamientos disruptivos en el aula en la educación secundaria, Anales de Psicología, 20, 81-91.
  • Samalot-Rivera, A. (2007). Te efects of a social skill instruction on the sport and game related behaviors of children and adolescents with emotional or behavioral disabilities. Te Ohio State University, Columbus, OH.
  • Pinheiro, V., Camerino, O., & Sequeira, P. (2014). Recursos para potenciar el fair play en la iniciación deportiva. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 97-99.
  • Planchuelo, L. (2008). Intervención y evaluación del desarrollo moral en educación física en primaria. Tesis Doctoral. Universidad de Málaga
  • Psunder, M. (2005). How efective is school discipline in preparing students to become responsible citizens? Slovenian teachers’ and students’ views. Teaching and Teacher Education, 21, 273-286.
  • Real Academia Española (2001). Diccionario de la lengua española (21 Ed.) Madrid: Espasa-Calpe.
  • Saiz Panadero, M., Prieto Ayuso, A., Gutiérrez Marín, E. C., y Gil Madrona, P. (2016). Evaluación inicial en 6º curso de primaria de las habilidades sociales y propuesta didáctica de intervención en la Educación Física escolar. SporTK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 5(1), 65-74.
  • Samalot-Rivera A. y Porretta, D. (2012). Te infuence of social skills instruction on sport and game related behaviours of students with emotional or behavioural disorders, Physical Education & Sport Pedagogy, DOI:10.1080/17408989.2011.631004
  • Samalot-Rivera, A. (2013). Modelos a utilizar para la enseñanza de valores y destrezas sociales apropiadas en la Educación Física y el Deporte: una revisión de la literatura. Lecturas, Educación Física y Deportes, 184.
  • Siedentop, D., Hastie, P., y Van der Mars, H. (2004). Complete guide to sport education. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Torrego, J.C. y Moreno, J.M. (2003). Convivencia y disciplina en la escuela. El aprendizaje de la democracia. Madrid: Alianza.
  • Vidoni. C., & Ulman, J. D. (2010). Fair play instruction during middle school physical education: a systematic replication. Journal of Behavioral Health and Medicine, 1, 127-136.
  • Vidoni. C., & Ward, P. (2006). Efects of a Dependent Group-oriented Contingency on Middle School Physical Education Students’ Fair Play Behaviors. Journal of Behavioral Education, 15, 81-92.
  • Vidoni. C., & Ward, P. (2009). Efects of Fair Play Instruction on sudent social skills during a middle school Sport Education unit. Physical Education and Sport Pedagogy, 14 (3), 285-310.
  • Wallhead, T., y O´Sullivan, M. (2007). A didactic analysis of content development during the peer teaching tasks of a sport education season. Physical Education and Sport Pedagogy, 12(3), 225-43. doi: 10.1080/17408980701610177
  • Welch, S. y Comer (1988). Quantitative Methods For Public Administration, Brooks/Cole Publishing Co., Pacifc Grove, California, pp. 168-296.