Realidad virtual y reportaje inmersivo con vídeo en 360º. Análisis del uso por parte medios españoles

  1. María José Benítez de Gracia
  2. Susana Herrera Damas
Journal:
Miguel Hernández Communication Journal

ISSN: 1989-8681

Year of publication: 2019

Issue: 10

Pages: 239-262

Type: Article

DOI: 10.21134/MHCJ.V10I0.299 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Miguel Hernández Communication Journal

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Favored by the confluence of a set of factors starting in 2015, immersive journalism is today a minor but increasingly extended reality in some media. Unlike other conventional ways of telling, this new modality generates in the spectator the sense of presence in a reality that is only being represented. This benefits a deeper and more meaningful understanding of it. The aim of this contribution is to draw up an exploratory analysis on how Spanish media are using these immersive 360º videobased features. In order to do so, we have carried out a content analysis of the features produced by Spanish news media between January 2015, year in which this type of feature begins to be produced on a more regular basis, and December 2017. The results reveal common basic journalistic characteristics, although the aspects that can contribute to promote immersion reflect an arbitrary use of different techniques. However, given its versatility for journalism, research and future contributions in this regard are decisive for better knowledge and its adoption within journalistic practice.

Bibliographic References

  • Benítez, M.J. y Herrera, S. (2017a). “El reportaje inmersivo a través de vídeo en 360º: caracterización de una nueva modalidad de un género periodístico clásico”, en De Lara, A. y Arias, F. Mediamorfosis. Perspectivas sobre la innovación en periodismo. Elche: Universidad Miguel Hernández, pp. 196-212 http://www.innovacionumh.es/editorial/SEP.pdf
  • Benítez, M.J. y Herrera, S. (2017b). “El reportaje inmersivo a través de video en 360º: ventajas, límites y buenas prácticas”, en Torrado, S. Ferreras, J.G. y Ródenas, G. Territorios transmedia y narrativas audiovisuales. Barcelona: Editorial UOC, pp. 165-189.
  • Benítez, M.J. y Herrera, S. (2018a). “El reportaje inmersivo en vídeo en 360º: diseño de un modelo de análisis”, en El Profesional de la Información, vol. 27, núm. 1, pp. 149-161.
  • Benítez de Gracia, M.J. y Herrera Damas, S. (2018b). “Los primeros pasos del reportaje inmersivo a través de vídeos en 360º”, en Historia y Comunicación Social, vol. 23, núm. 2, pp. 547-566.
  • Benítez de Gracia, M.J. y Herrera Damas, S. (2018c). “Inmersión del espectador en el reportaje en 360o. Análisis comparativo de ‘En la piel de un refugiado’ y ‘Fukushima, vidas contaminada’”, en Doxa Comunicación, núm. 26, pp. 191-210.
  • Cantero de Julián, J.I., Sidorenko Bautista, P. y Herranz de la Casa, J.M. (2018). “Realidad virtual, contenidos 360º y periodismo inmersivo en los medios latinoamericanos. Una revisión de su situación actual”, en Revista Contratexto, vol. 29, pp. 79-103. 10.26439/contratexto2018. n029.1816
  • Carmona, R. (2010). Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid: Cátedra.
  • Casetti, F. & Di Chio, F. (2007). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
  • Cebrián Herreros, M. (1992). Géneros informativos audiovisuales: radio, televisión, periodismo gráfico, cine, vídeo. Madrid: Editorial Ciencia 3.
  • Chillón, A. (1999). Literatura y periodismo: una tradición de relaciones promiscuas. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions.
  • Cohen, J. (2001). “Defining identification: a theoretical look at the identification of audiences with media characters”, en Mass Communication and Society, vol. 4, núm. 3, pp. 245-264.
  • De la Peña, N. (2010). “Physical World News In Virtual Spaces. Representation and Embodiment in Immersive Nonfiction”, en Media Fields Journal, núm. 3, pp. 1-13.
  • De la Peña, N. Weil, P.; Llobera, J.; Spanlang, B.; Friedman, D., Sánchez Vives, M. & Slater, M. (2010). “Immersive journalism: Immersive virtual reality for the first-person experience of news”, en Presence: Teleoperators and Virtual Environments, vol. 19, núm. (4), pp. 291-301.
  • Dinmore, S. (2008). The Real Online: Imagining the Future of Documentary. Doctoral Dissertation: University of South Australia. http://search.ror.unisa.edu.au/media/researcharchive/open/9915960275801831/53112408120001831
  • Dolan, D. & Parets, M. (2015). “Redefining the axiom of story: The VR and 360 video complex”, en Medium. https://medium.com/@devon.michael/redefining-the-axiom-of-story-the-vr-and-360-video-complexbee3c20d69df
  • Domínguez, E. (2013). Periodismo inmersivo: La influencia de la realidad virtual y del videojuego en los contenidos informativos. Barcelona: Editorial UOC.
  • Domínguez, E. (2015). “Periodismo inmersivo o cómo la realidad virtual y el videojuego influyen en la interactividad del relato de actualidad”, en El Profesional de la Información, vol. 24, núm. 4, pp. 413-423. Domínguez, E. (2017). “Going Beyond the Classic News Narrative Convention: The Background to and Challenges of Immersion in Journalism”, en Frontiers in Digital Humanities, núm. 4.
  • Doyle, P., Gelman, M. y Gill, S. (2016). “Viewing the future? Virtual reality in journalism”. https://goo.gl/ZJX4UG
  • Felmingham, J. (2011). “Sundance winner Danfung Dennis previews Condition ONE – a DSLR based virtual reality system for news”. https://shootandcut. wordpress.com/2011/05/04/sundance-winner-danfung-dennis-previews-condition-one-–-a-dslr-basedvirtual-reality-system-for-news/
  • Genette, G. (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.
  • Gifreu, A. (2013). El documental interactivo como nuevo género audiovisual: Estudio de la aparición del nuevo género, aproximación a su definición y propuesta de taxonomía y de modelo de análisis a efectos de evaluación, diseño y producción. Barcelona: Tesis Doctoral. Universidad Pompeu Fabra. http://agifreu.com/interactive_documentary/TesisArnauGifreu2012.pdf
  • Hardee, G.M. & McMahan, R.P. (2017). “FIJI: A Framework for the Immersion-Journalism Intersection”, en Frontiers ICT, núm. 4. 10.3389/fict.2017.00021
  • Heeter, C. (1992). “Being There: The subjective experience of presence”, en Presence: Teleoperators and Virtual Environments, vol. 1, núm. 2, pp. 262-271.
  • Igartua, J.J. (2007). Persuasión narrativa. Alicante: Editorial Club Universitario.
  • Ijsselsteijn, W.; Freeman, J. & de Ridder, H. (2001). “Presence: Where are we?”, en CyberPsychology & Behavior, vol. 4 (2), pp. 179-182.
  • Jiménez, L.; Paíno, A. & Rodríguez Fidalgo, M.I. (2016). “Realidad virtual, periodismo inmersivo: análisis comparativo de 6x9: A virtual experience of solitary confinement y Confinement”, en Revista Latina de Comunicación Social, núm. 116, pp. 1192-1207.
  • Karlin, B; Tae, H.; Kelly, R.; Blakley, J.; Brenner, C. & Riley, P. (2018). “Does medium matter? Exploring the Role of Virtual Reality in Journalism”. http://www.mediaimpactproject.org/uploads/5/1/2/7/5127770/frontlinevrreport_final.pdf
  • Lelyveld, P. (2015). “Virtual Reality Primer with an Emphasis on Camera-Captured VR”, en Motion Imaging Journal SMPTE, vol. 124, núm. 6, pp. 78-85. 10.5594/j18599
  • Lunenfeld, P. (1993). “Digital dialectics: a hybrid theory of computer media”, en Afterimage, vol. 21, núm. 3, pp. 5-7.
  • Martín, G. (1993). Géneros periodísticos: reportaje, crónica, artículo: Análisis diferencial, Madrid: Paraninfo (5ª ed.).
  • Martínez Albertos, J.L. (2000). Curso general de redacción periodística: lenguaje, estilos y géneros periodísticos en prensa, radio, televisión y cine. Madrid: Paraninfo (5ª ed.).
  • Muñiz, C. & Igartua, J.J. (2008). “Identificación con los personajes y disfrute ante largometrajes de ficción: una investigación empírica”, en Comunicación y Sociedad, vol. 21, núm. 1, pp. 25-51.
  • Owen, T.; Pitt, F.; Aronson-Rath, R. & Milward, J. (2015). “Virtual Reality Journalism”, en Columbia Journalism Review. https://www.cjr.org/tow_center_ reports/virtual_reality_journalism.php
  • Pérez-Seijo, S. (2016). “Origen y evolución del periodismo inmersivo en el panorama internacional”, en Rúas-Araújo, J.; Martínez, V.A.; Rodríguez-Fernández, M.M.; Puentes, I.; Yaguache, J. y Sánchez-Amboage, E. De los medios y la comunicación de las organizaciones a las redes de valor. Actas del II Simposio de la Red Internacional de Investigación de Gestión de la Comunicación, pp. 402-418.
  • Pérez-Seijo, S. y Campos Freire, F. (2016). La ética de la realidad virtual en los medios de comunicación. En Memorias del XIII Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación I Ética, Libertad de Expresión y Derecho de la Comunicación, pp. 167-172.
  • Pérez-Seijo, S. y Benítez de Gracia, M.J. (2018). “Las narrativas inmersivas como valor de innovación en las radiotelevisiones públicas europeas”, en Pérez-Seijo, S., Rodríguez-Castro, M. y Túñez-López, M. Debates sobre valores e indicadores del servicio audiovisual público en Europa (pp. 111-126). Cuadernos Artesanos de Comunicación, cac142. La Laguna: Latina. DOI: 10.4185/ cac142
  • Ryan, M.L. (2004). La narración como realidad virtual: La inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Barcelona: Paidós.
  • Ryan, M.L. (2005). “Peeling the Onion: Layers of Interactivity in Digital Narrative Texts”. http://lamar.colostate.edu/~pwryan/onion.htm
  • Salaverría, R. (2005). Cibermedios: El impacto de internet en los medios de comunicación en España. Sevilla: Comunicación Social. Sánchez-Vives, M.V. & Slater, M. (2005). “Opinion: From presence to consciousness through virtual reality”, en Nature reviews. Neuroscience, vol. 6, núm. 4, pp. 332-339.
  • Slater, M. (2009). “Place illusion and plausibility can lead to realistic behaviour in immersive virtual environments”, en Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological Sciences, vol. 364, núm. 1535, pp. 3549–3557.
  • Slater, M., Lotto, B., Arnold, M.M. & Sánchez-Vives, M.V. (2009). “How we experience immersive virtual environments: The concept of presence and its measurement”, en Anuario De Psicología, vol. 40, núm. 2, pp. 193-210. http://www.raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/view/143105
  • Slater, M.; Spalang, B.; Sánchez-Vives, M.V. & Blanke, O. (2010). “First Person Experience of Body Transfer in Virtual Reality”, en PLoS ONE, vol. 5, núm. 55, e10564. Slater, M.; Rovira, A.; Southern, R.; Swapp, D.; Zhang, J.; Campbell, C. & Levine, M. (2013). “Bystander responses to a violent incident in an immersive virtual environment”, en PloS One, vol. 8, núm. 1, e52766.
  • Tal-Or, N. & Cohen, J. (2010). “Understanding audience involvement: Conceptualizing and manipulating identification and transportation”, en Poetics, vol. 38, núm. 4, pp. 402-418.