Buenas prácticas para guiar la atención del espectador en el reportaje inmersivo con vídeo en 360º

  1. María José Benítez de Gracia 1
  2. Susana Herrera Damas 2
  1. 1 Universidad Isabel I, Burgos, España
  2. 2 Universidad Carlos III de Madrid, España
Revista:
Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

ISSN: 1696-019X

Ano de publicación: 2021

Número: 32

Páxinas: 263-287

Tipo: Artigo

DOI: 10.31921/DOXACOM.N32A13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

Resumo

Immersive feature reporting with 360º video is a new way of presenting events that transforms the viewer into an eyewitness, or even the main character, of a reality that is being portrayed. Due to the immersive aspect it provides (both technical and narrative), the viewer enters a 360° environment and acquires a first-hand perspective with a vantage point that he or she can control at will. In practice, however, this power is hindered by the fact that on many occasions the journalist is unable to direct the viewer’s attention in the same way as can be achieved with conventional video. The aim of this study is to identify a series of practices that allow the viewer’s attention to be directed without depriving him or her of the power to control the point of view. To achieve this purpose, an exhaustive review of the literature on the subject has been conducted, more than a thousand reports of this type have been viewed, and nine in-depth interviews with experts, professionals and academics have been carried out. As a result, we have identified four types of best practices that can help in achieving this purpose. This study justifies the need for each of them and illustrates their potential with real-life examples taken from reports produced by benchmark media.

Información de financiamento

Acción financiada por la Comunidad de Madrid en el marco del convenio plurianual con la Universidad Carlos III Madrid en su línea de actuación Excelencia para el Profesorado Universitario

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Anderson, D.B. & Casey, M.A (1997). “The sound dimension”, en IEEE Spectrum, vol. 34, num. 3, pp. 46-51.
  • Aronson-Rath, R., Milward, J., Owen, T. & Pitt, F. (2015). “Virtual reality journalism”, disponible en https://towcenter.org/research/virtual-reality-journalism/
  • Baía, A. (2018). Entrevista en profundidad llevada a cabo por María José Benítez.
  • Bailenson, J. 2018. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do. 1st ed. New York: WW Norton & Company.
  • Benítez, M.J. y Herrera, S. (2017). “El reportaje inmersivo a través de vídeo en 360º: ventajas, límites y buenas prácticas”, en Torrado, S., Ferreras, J.G.; Ródenas, G. (eds.). Territorios transmedia y narrativas audiovisuales. Barcelona: UOC, pp. 165-189.
  • Benítez, M.J. y Herrera, S. (2018a). “Los primeros pasos del reportaje inmersivo a través de vídeos en 360º”, en Historia y Comunicación Social, vol. 23, núm. 2, pp. 547-566, https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/62784
  • Benítez de Gracia, M.J. y Herrera Damas, S. (2018b). “Inmersión del espectador en el reportaje en 360º. Análisis comparativo de ‘En la piel de un refugiado’ y ‘Fukushima, vidas contaminadas’”, en Doxa Comunicación, núm. 26, pp. 191-210, https://doi.org/10.31921/doxacom.n26a9
  • Benítez de Gracia, M.J y Herrera Damas, S. (2020). Cómo producir reportajes inmersivos con vídeo en 360º. Barcelona: UOC.
  • Biocca, F. & Levy, M.R. (1995). Communication in the age of virtual reality. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bordwell, D. & Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico: Una introducción. Barcelona: Paidós.
  • Brillhart, J. (2016). “In the blink of a mind attention”, en Medium, disponible en https://medium.com/the-language-of-vr/in-the-blink-of-a-mind-attention1fdff60fa045 [2018-04-27].
  • Clark, L. (2015). “Total immersion: How VR is transforming everything from education to medicine”, en Wired Magazine, disponible en http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2015/07/features/v r-total-immersion
  • Coloma, J. (2016). Entrevista en profundidad llevada a cabo por María José Benítez.
  • Colussi, J. y Assunção Reis, T. (2020). “Periodismo inmersivo. Análisis de la narrativa en aplicaciones de realidad virtual”, en Revista Latina de Comunicación Social, núm. 77, pp. 19-32, https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1447
  • Conesa, X. (2016). Entrevista en profundidad llevada a cabo por María José Benítez.
  • De la Peña, Nonny; Weil, Peggy; Llobera, Joan; Spanlang, Bernhard; Friedman, Doron; Sánchez-Vives, María-V.; Slater, Mel (2010). “IJ: Immersive virtual reality for the first-person experience of news”, en Presence: Teleoperators and Virtual Environments, vol. 19, num. 4, pp. 291-301.
  • Dolan, D. & Parets, M. (2015). “Redefining the axiom of story: The VR and 360 video complex”, en Medium, disponible en https://medium.com/@devon.michael/redefining-the-axiom-of-story-the-vr-and-360-video-complex-bee3c20d69df
  • Domínguez, E. (2010). “Los nuevos formatos inmersivos y su aplicación en el periodismo”, en II Congreso Internacional de Ciberperiodismo y Web 2.0, celebrado en Bilbao del 10 al 12 noviembre.
  • Domínguez, E. (2013a). Periodismo inmersivo. Fundamentos para una forma periodística basada en la interfaz y en la acción. Tesis Doctoral defendida en la Universidad Ramón Llull. Barcelona: Universidad Ramon Llull.
  • Domínguez, E. (2013b). Periodismo inmersivo: La influencia de la realidad virtual y del videojuego en los contenidos informativos. Barcelona: UOC.
  • Domínguez, E. (2017). “Going Beyond the Classic News Narrative Convention: The Background to and Challenges of Immersion in Journalism”, en Frontiers in Digital Humanities, vol. 4, pp. 1-10
  • Doyle, P., Gelman, M. & Gill, S. (2016). “Viewing the Future? Virtual Reality in Journalism”, en Knight Foundation y USA Today, disponible en http://www.knightfoundation.org/media/uploads/publication_pdfs/VR_report_web.pdf
  • Dwight, L. (2016). “These VR film tips show how to direct audience attention”, disponible en https://uploadvr.com/vr-film-tips-guiding-attention/
  • Facebook (2014). “Facebook to acquire Oculus”, en Newsroom, disponible en https://newsroom.fb.com/news/2014/03/facebook-to-acquire-oculus/
  • Facebook (2015). “Introducing 360 video on Facebook”, en Newsroom, disponible en https://newsroom.fb.com/news/2015/09/introducing-360-video-on-facebook/
  • Fagan, K. (2018). “Here’s what happens to your body when you’ve been in virtual reality too long”, en Business Insider, disponible en https://www.businessinsider.com/virtual-reality-vr-side-effects-2018-3
  • Ferrando, I. (2016). Entrevista en profundidad llevada a cabo por María José Benítez.
  • Gregory, S. (2016). “Immersive witnessing: From empathy and outrage to action”, en Witnes, disponible en https://blog.witness.org/2016/08/immersive-witnessing-from-empathy-and-outrage-to-action/
  • Goldstein, E.B. (2007). Sensation and Perception. Belmont: Wadsworth Pub Co.
  • Google (2015). “Cardboard”, en Google, disponible en https://developers.google.com/vr/discover/cardboard
  • Google (2016). “Daydream View coming to stores November 10th”, en Google, disponible en http://www.blog.google/products/google-vr/daydream-view-coming-stores-november-10th
  • Hardee, G.M. & McMahan, R.P. (2017). “FIJI: A Framework for the Immersion-Journalism Intersection”, en Frontiers ICT, vol. 4, pp. 1-21.
  • Hernanz, M. (2016). Entrevista en profundidad llevada a cabo por María José Benítez.
  • Hernández, R. (2018). Entrevista en profundidad llevada a cabo por María José Benítez.
  • Itti, L. (2017). “Visual salience”, en Scholarpedia Journal, vol. 2, num. 9, p. 3327.
  • Jaunt (2017). “The cinematic VR Field Guide. A guide to best practices for shooting 360º”, disponible en https://www.jauntvr.com/cdn/uploads/jaunt-vr-field-guide.pdf
  • Jones, S. (2017). “Disrupting the narrative: immersive journalism in virtual reality”, en Journal of Media Practice, vol. 18, nums. 2-3, pp. 171-185, doi: 10.1080/14682753.2017.1374677
  • Kent, T. (2015). “An ethical reality check for virtual reality journalism”, en Medium, disponible en https://medium.com/@tjrkent/an-ethical-reality-check-for-virtual-reality-journalism-8e5230673507
  • Kool, H. (2016). “The ethics of immersive journalism: a rhetorical analysis of news storytelling with virtual reality technology”, en Intersect, vol. 9, pp. 1-11.
  • Lelyveld, P. (2015). “Virtual Reality Primer with an Emphasis on Camera-Captured VR”, en Motion Imaging Journal SMPTE, vol. 124, num. 6, pp. 78-85.
  • Macknik, S. y Martínez Conde, S. (2012). Los engaños de la mente. Barcelona: Destino.
  • Madary M. & Metzinger T.K. (2016). “Real virtuality: A code of ethical conduct. recommendations for good scientific practice and the consumers of VR-technology”, en Frontiers in Robotics and AI, vol. 3, num. 3, doi: 10.3389/frobt.2016.00003
  • Marconi, M. & Nakagawa, T. (2017). “Report: How virtual reality will impact journalism”, en Associated Press, disponible en https://insights.ap.org/industry-trends/report-how-virtual-reality-will-impact-journalism
  • Martínez Rodríguez, L. y Torrado Morales, S. (2017). “Reflexiones en torno al periodismo y la narrativa transmedia”, en Torrado, S., Ródenas, G. y Ferreras, J.G. (eds.). Territorios transmedia y narrativas audiovisuales. Barcelona: UOC, pp. 145-164.
  • Mateer, J.W. (2017). “Directing for Cinematic Virtual Reality: how traditional film director’s craft applies to immersive environments and notions of presence”, en Journal of Media Practice, vol. 18, num. 1, pp. 14-25, disponible en https://www.researchgate.net/publication/317030610_Directing_for_Cinematic_Virtual_Reality_how_traditional_film_director%27s_craft_applies_to_immersive_environments_and_notions_of_presence
  • Morán, A. (2016). Entrevista en profundidad llevada a cabo por María José Benítez.
  • Narciso, D., Bessa, M.; Melo, M.; et al. (2019). “Immersive 360º video user experience: impact of different variables in the sense of presence and cybersickness”, en Univ Access Inf Soc, num. 18, pp. 77-87.
  • Nash, K. (2018). “Virtual reality witness: exploring the ethics of mediated presence”, en Studies in Documentary Film, vol. 12, num. 2, pp. 119-131.
  • Nielsen, L.T., Møller, M.B., Hartmeyer, S.D., Ljung, T.C.M., Nilsson, N.C., Nordahl, R. & Serafin, S. (2016). “Missing the point: an exploration of how to guide users’ attention during cinematic virtual reality”, en Proceedings of the 22nd ACM Conference on Virtual Reality Software and Technology, ACM, pp. 229-232.
  • Oculus (2014). “Introducing the Samsung Gear VR Innovator edition”, en Oculus, disponible en https://www.oculus.com/blog/introducing-the-samsung-gear-vr-innovator-edition/
  • Oculus (2015). “First look at the Rift, Shipping Q1 2016”, en Oculus, disponible en https://www3.oculus.com/en-us/blog/first-look-at-the-rift-shipping-q1-2016
  • Oculus (2017). “Best practices guide”, en Oculus, disponible en https://developer.oculus.com/design/latest/concepts/bp_intro/
  • Pavlik, J. (2005). El periodismo y los nuevos medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • Peck, T., Fuchs, H. & Whitton, M. (2009). “Evaluation of Reorientation Techniques and Distractors for Walking in Large Virtual Environments”, en Visualization and Computer Graphics, vol. 15, num. 3, pp. 383-394.
  • Pérez Seijo, S. (2018). Entrevista en profundidad llevada a cabo por María José Benítez.
  • Pérez-Seijo, S. y López-García, X. (2019). “La ética del periodismo inmersivo a debate”, en Hipertext.net, núm. 18, pp. 1-13, doi: 10.31009/hipertext.net.2019.i18.01
  • Pryor, L. (2010). “Immersive news technology: beyond convergence”, en Online Journalism Review, disponible en http://www.ojr.org/ojr/technology/1017962893.php
  • Rothe, S. & Hußmann, H. (2018). “Guiding the viewer in cinematic virtual reality by diegetic cues”, en Lecture Notes in Computer Science, 10850, pp. 101-117.
  • Salaverría, R. (2015). “Innovar en prensa: dónde, cómo y por qué”, en AEDE: Libro Blanco de la Prensa Diaria. Madrid: Asociación de Editores de Diarios Españoles, pp. 149-154.
  • Sánchez Laws, A.L. (2019). Conceptualising immersive journalism. London: Routledge Focus.
  • Sánchez Laws A.L. & Utne T. (2019). “Ethics guidelines for immersive journalism”, en Frontiers in Robotics and AI, vol. 6, num. 28, doi: 10.3389/frobt.2019.00028
  • Sedano, J. (2018). Entrevista en profundidad llevada a cabo por María José Benítez.
  • Sidorenko, P.; Cantero-De-Julián, J.I. y Herranz-De-la-Casa, J.M. (2017). “La realidad virtual y el formato multimedia en 360º como mecanismo de enriquecimiento de los contenidos periodísticos”, en Sierra, J. (coord.). Nuevas tecnologías audiovisuales para nuevas narrativas interactivas digitales en la era multidispositivo. Madrid: Mc Graw Hill, pp. 99-108.
  • Sidorenko-Bautista, P., Herranz de la Casa, J.M., & Cantero de Julián, J.I. (2020). “Use of New Narratives for COVID-19 reporting: from 360º videos to ephemeral TikTok videos in online media”, en Trípodos, núm. 47(1), pp. 105-122.
  • Sirkkunen, E.; Väätäjä, H.; Uskali, T. & Rezaei, P.P. (2016). “Journalism in virtual reality: Opportunities and future research challenges”, en Academic MindTrek'16: Proceedings of the 20th International Academic Mind Trek Conference. New York: Association for Computing Machinery, pp. 297-303.
  • Syrett, H., Calvi, L. & Van Gisbergen, M. (2017). “The Oculus Rift Film Experience: A Case Study on Understanding Films in a Head Mounted Display”, en Intelligent Technologies for Interactive Entertainment: 8th International Conference, INTETAIN, Utrecht, The Netherlands, June 28–30, Springer, pp. 197–208.
  • Tecnic, A. (2018). Guidance in a 360-degree video with the help of special effects. Attracting attention to a specific object or segment in a 360-degree video using graphical elements, lights, and colours. Tesis de licenciatura defendida en la Universidad de Linnaeus (Suecia), disponible en http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1247362/FULLTEXT01.pdf
  • Uskali, T; Sirkkunen, E.; Kelling, Ch.; Ikonen, P. & Väätäjä, H. (2019). “Testing immersive journalism experiences: Emotions and ethics”, paper presented at The Future of Journalism conference, Cardiff University.
  • Uskali, T., Gynnild, A., Jones, S. & Sirkkunen, E. (2021). Immersive Journalism as Storytelling: Ethics, Production, and Design. London: Routledge.
  • Veas, E., Méndez, E., Feiner, S. & Schmalstieg, D. (2011). “Directing attention and influencing memory with visual saliency modulation”, en Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. ACM, pp. 1471–1480.
  • Watson, Z. (2017). “VR for News: The New Reality? Digital News Project”, en Reuters Institute, disponible en http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/VR%2520fo r%2520news%2520-%2520the%2520new%2520reality.pdf
  • Wimmer, R. & Dominick, J. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación: una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.