Imaginarios sociales de niños, niñas y jóvenes magrebíes en contextos de riesgo

  1. Javier Diz Casal 1
  2. Fátima Braña Rey 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Imagonautas: revista Interdisciplinaria sobre imaginarios sociales

ISSN: 0719-0166

Year of publication: 2017

Issue: 9

Pages: 23-39

Type: Article

More publications in: Imagonautas: revista Interdisciplinaria sobre imaginarios sociales

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

We present some items to understand the relationship between the idea of social progress and the practices of migration. The research has been achieved in two years. Theoretical bases were obtained on social imaginary and the data were collected working with children and young people at risk of social exclusion: 11 boys and 1 girl are between 10 and 17 years old, 2 boys over 19 and 20 years old and one more is 24 years old (as managerial). Fieldwork was carried out on Zaytoune centre and the Anjal day centre of APISF association in Tetouan (Morocco). Our first hypothesis ask about relationship between emigration and life improvement, we want to know if children in orphaned and/or abandonment situations –who live near Morocco-Spain border– consider this relationship as true, and how deep is this image in relation with migrations to Europe. Our data show that the imaginary of migration have been influenced by mass media and European associations that work in Tetouan. It is important to know how these elements contribute to create a specific idea of way of life from Europe countries in these children. At last, we found that people interviewee prefer to live in their communities in against of classical idea to migrate to Europa as the best way to progress in life. In this point people distinguish kinds of migration to Europe in order to migrate or not.

Bibliographic References

  • Abenoza, R. (2005). Identidad e inmigración: orientaciones psicopedagógicas. Madrid: MEC y Los Libros de la Catarata.
  • Baeza, M. A. (2003). Imaginarios sociales. Apuntes para la discusión teórica y metodológica. Concepción: Sello Editorial.
  • Berry, J. W., Phone, J.S., Sam, D.L. y Vader, P. (2006). Immigrant youth: Acculturation, identity and adaptation. Applied Psychology, 55, 303-332.
  • Bilbao, C. M. (2003). La infancia migrante explotada, mercantilización y utilización política. Anales de Historia Contemporánea, 19, 213-232.
  • Diz, J. y Braña, F. (2014). Un paseo por lo imaginario: Antología de los imaginarios sociales. En Encuentros internacionales en Marruecos con menores en contextos de riesgo (pp. 76-90). Tetuán: Asociación Infancia Cultura y Educación.
  • Escobar (1999). Antropología y desarrollo. Maguare, 14, 42-73.
  • Franco, Y. (2003). Magma: Cornelius Castoriadis: psicoanálisis, filosofía, política. Buenos Aires: Biblos.
  • Graves, T. D. (1967). Psychological acculturation in a tri-ethnic community. SouthWestern. Journal of Anthropology, 23, 337-350.
  • Labrador, J. (2001). Identidad e inmigración. Un estudio cualitativo con inmigrantes peruanos en Madrid. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
  • Lasch, C. (1979). The Cultura of Narcissism: american life in an age of diminishing expectations. Nueva York: Norton.
  • Maffesoli, M. (1990). El tiempo de las tribus. El declive del individualismo en las sociedades de masa. Barcelona: Icaria.
  • Massot, M. I. (2003). Jóvenes entre culturas. La construcción de la identidad en contextos multiculturales. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park: Sage.
  • Pintos, J. L. (2004). Inclusión y exclusión. Los imaginarios sociales de un proceso de construcción social. Semata, 16, 17-52.
  • Redfield, R., Linton, R. y Hercovitts, M.J. (1936). Memorandum on the study of acculturation. American Anthropologist, 38, 149-152.
  • Sandín, M. P. (1998). Identidad e interculturalidad. Materiales para la acción tutorial. Guía para el profesorado. Primer ciclo de la ESO. Barcelona: Editorial Laertes.
  • Santibáñez, R. y Maiztegui, C. (coords.) (2007). Inmigración: miradas y reflejos. Historias, identidades y claves de intervención social. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Shah, I. (1991). Cuentos de los derviches: historias-enseñanza de los Maestros Sufís a través de los últimos mil años. Barcelona: Paidós Ibérica Ediciones.