Desarrollo de competencias digitales en docencia online:la asignatura Cimientos del curso de adaptación a grado en ingeniería de edificación

  1. Vivas Urías, María Dolores 1
  2. Andrés Ortega, Silvia 1
  3. Gómez Navarro, Miguel 1
  1. 1 Universidad Europea de Madrid
    info

    Universidad Europea de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/04dp46240

Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2016

Issue: 49

Type: Article

DOI: 10.6018/RED/49/8 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Methodologies and learning strategies in blended and online instruction represent the ideal environment for the development of digital skills. Information and Communication Technology (ICT) is used to produce, transmit, distribute and organize knowledge among students.This article presents and describes the study carried out within the Foundations subject from CAGIE (Curso de Adaptación al Grado en Ingeniera de Edificación para Arquitectos Técnicos y Aparejadores) at Universidad Europea de Madrid in the 2014-15 academic period. The results suggest that the use of the tools of the virtual campus, both in the performance of activities and in student-student and student-teacher interaction, contributes mainly to the development of two of the areas of digital competence: communication and content creation.

Bibliographic References

  • Alaminos, A., Castejón, J. L. (2006). Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios de escalas de opinión. Alicante, Marfil.
  • Anderson, T., Garrison, D.R. (1998). Learning in a Networked World: New Rules and Responsibilities. In C. Gibson (Ed). Distance Learners in Higher Education: Institutional responses for quality outcomes. Madison, Atwood. ISBN: 978 Navarro. Página 50 de 54
  • Anderson, J.; Van Weert, T. (2002). Information and communication Technologies in teacher education: A curriculum for schools and Programme of teacher development. UNESCO. Retrieved 04 13, 2016 from http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129538e.pdf
  • Baker, C. (2010). The Impact of Instructor Immediacy and Presence for Online Student Affective Learning, Cognition, and Motivation. Journal of Educators Online, 7(1).
  • Barberà, E. (2006). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. RED. Revista de Educación a Distancia, número especial VI. Recuperado el 04/02/2016 de http://revistas.um.es/red/article/download/24301/23641
  • Bartlett, J.E., Kotrlik, J. W, Higgins, C.C. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research appropriate sample size in survey research. Information technology, learning, and performance journal, 19(1), 43.
  • Bawden, D. (2002). Revisión de los conceptos de alfabetización informacional y alfabetización digital. Anales de documentación, 5, 361-408.
  • Bawden, D. (2008). Origins and concepts of digital literacy. New York: Peter Lang
  • Bennett, S., Maton, K., Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: a critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39, 5, 775–786.
  • Bereiter, C., Scardamalia, M. (1994). Computer support for knowledge building communities. Journal of the Learning Sciences, 3, 235-2283.
  • Blanco, A. (Coord.)(2009). Desarrollo y evaluación de competencias en educación superior . Narcea Ediciones.
  • Brown, C., Czerniewicz, L. (2010). Debunking the “digital native”: beyond digital apartheid, towards digital democracy. Journal of Computer Assisted Learning, 26(5), 357-369.
  • Bullen, M., Morgan, T. (2011). Digital Learners not Digital Natives. La Cuestión Universitaria, 7, 60-68.
  • Bruffee, K. (1993). A Short Course in Writing: Composition, Collaborative Learning, and Constructive Reading. Harper Collins College Publishers.
  • Calvani, A., et al. (2009). Models and instruments for assessing digital competence at school. Journal of E-learning and Knowledge Society, 4(3).
  • Castaño, E., & Garín, A. (2012). Incorporación de personas adultas a los estudios universitarios: Aprendizaje permanente para arquitectos técnicos. Formación universitaria, 5(3), 17-26.
  • Centeno, G., Cubo, S. (2013). Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las TIC del alumnado universitario. Revista de Investigación Educativa, 31 (2), 517-536.
  • Cobo, C., Pardo, H. (2007). Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Barcelona: UVIC / México DF: FLACSO.
  • Cobo, C. (2012). Skills for Innovation: Envisioning an Education that Prepares for Changing World. University of Oxford,Oxford Internet Institute. Curriculum Journal, 0, p. 1-19. DOI: 10.1080/09585176.2012.744330.
  • Cochran, W. G. (1977). Sampling techniques (3rd Ed). New York, John Wiley & Sons
  • Corrin, L., Lockyer, L., & Bennett, S. (2010). Technological diversity: An investigation of student´s technology use in everyday life and academic study. Learning, Media and Technology, 35(4), 387-401
  • Crook, C. (1998). Ordenadores y aprendizaje colaborativo. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia-Ediciones Morata.
  • Cruz, A., Lara, P., & Redondo, S. (2010). Un modelo pedagógico para el proyecto UEM Personal. Actas de las VII Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria, Universidad Europea de Madrid. Recuperado el 04/02/2016 de http://universidadeuropea.es/myfiles/pageposts/jiu/jiu2010/pdf/96c.pdf
  • Davidson-Shivers, G. V. (2009). Frequency and types of instructor interactions in online instruction. Journal of Interactive Online Learning, 8(1), 23-40.
  • Engeström, Y. (1992). Interactive Expertise: Studies in Distributed Working Intelligence. Department of Education, University of Helsinki.
  • Esteve, F., Gisbert, M. (2013). Competencia digital en la educación superior: instrumentos de evaluación y nuevos entornos. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 10 (3), 29-43.
  • European Parliament and the Council. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, L394/310.
  • Ferrari, A. (2012). Digital Competence in practice: An analysis of frameworks.Sevilla: JRC IPTS.(DOI: 10.2791/82116).
  • Gallardo, E. E. (2012). Hablemos de estudiantes digitales y no de nativos digitales. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l’Educació, 1(1), 7-21.
  • Garland, R. (1991). The mid-point on a rating scale: Is it desirable. Marketing bulletin, 2(1), 66-70.
  • Gibbons, M., et al. (1994). The New Production of Knowledge. The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies. London, SAGE Publications.
  • Gisbert, M.; Espuny Vidal C., & González, J. (2011). INCOTIC. Una herramienta para la @utoevaluación diagnóstica de la competencia digital en la universidad. Profesorado: revista de currículum y formación de profesorado, 15(1), 76-89.
  • Gómez, M., et al. (2015). Propuesta de herramienta de evaluación de competencias específicas. Actas de las XII Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria, Universidad Europea de Madrid. Recuperado el 08/22/2015 de http://universidadeuropea.es/myfiles/pageposts/jiu/jiiu2015/index.html
  • Gros, B., Contreras, D. (2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Iberoamericana de Educación (OEI), 42, 103-125.
  • Hernández, N., González, M., Muñoz, P. (2014). La planificación del aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 21(42), 25-33.
  • Hunter, B. (1983). My students use computers: learning activities for computer literacy. Reston, Reston Publishing.
  • IBM (2016). Recuperado el 04/13/2016 de http://www-01.ibm.com/software/es/analytics/spss/products/statistics/
  • Katz, I. R. (2007). Testing information literacy in digital environments: ETS's iSkills assessment. Information technology and Libraries, 26(3), 3.
  • Kennedy, G., et al. (2008). First year students’ experiences with technology: are they really digital natives? Australasian Journal of Educational Technology, 24(1), 108–122.
  • Kerlinger, F. N., Lee, H. B.(1964). Foundations of behavioral research: Educational and psychological inquiry. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Kirschner, F.; Paas, F.; Kirschner, P.A. (2008). A cognitive load approach to collaborative learning: United brains for complex tasks. Educational Psychology Review, (21), 3142.
  • Knowles, M.S. (1980).The modern practice of adult education: from pedagogy to andragogy. New York: Cambridge: The Adult Education Company. ISBN: 0 695 81472 9. Recuperado el 09/09/2015 de http://www.umsl.edu/~henschkej/articles/a_The_%20Modern_Practice_of_Adult_Education.pdf
  • Lancaster, L.C, & Stillman, D. (2002). When generations collide. Who they are. Why they clash. How to solve the generational puzzle at work. New York, Collins Business.
  • Learreta, B., Cruz, A., & Benito, A. (2012). Análisis documental sobre el estudiante adulto en la Educación Superior: un perfil emergente de alumnado. Revista Iberoamericana de Educación, 58, 1-12.
  • Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology, (140), 5-55.
  • MECD y OCDE (2003). Los desafíos de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación. Madrid, MECD.
  • Nolasco, P., Ojeda, M. M. (2016). La evaluación de la integración de las TIC en la educación superior: fundamento para una metodología. RED-Revista de Educación a Distancia, (48).
  • Prensky, M. (2010). Teaching Digital Natives: Partnering for Real Learning. London, Corwin.
  • Punie, Y., & Brečko, B. N. (Eds.). (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe.
  • Redecker, C., et al. (2010). The future of learning: New ways to learn new skills for future jobs. Results from an online expert consultation. Technical Note JRC60869, JRC-IPTS, Seville.
  • Redondo, S. (2012). Evaluación de la aplicación del modelo pedagógico UEM personal a estudios universitarios de grado y postgrado en modalidad online. Tesis Doctoral. Directora: Dra Águeda Benito Capa. Madrid: Universidad Europea de Madrid, Programa de Doctorado en Educación, Facultad de Ciencias Sociales.
  • Roschelle, J., Teasley, S. (1995). The construction of shared knowledge in collaborative problem solving. Computer Supported Collaborative Learning, p. 69-97. Springer Berlin Heidelberg. ISBN: 978-3-642-85100-1
  • Rué, J. (2007). Enseñar en la Universidad: El EEES como reto para la Educación Superior. Madrid, Narcea Ediciones.
  • Sfard, A. (1998). On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. Educational Researcher, 27(2), 4-13.
  • Survey Monkey (2015). Recuperado Portal Survey Monkey https://es.surveymonkey.com/mp/take-a-tour/?ut_source=heade
  • Tobón, S. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Bogotá, Coop. Editorial Magisterio.
  • Velasco, P. M., García, M. J., & Terrón, M. J. (2012). Guía para el diseño de recursos docentes que fomenten el desarrollo y evaluación de las competencias transversales en educación. Málaga: Vértice, 2012.
  • Waldegg, G. (2002). El uso de las nuevas tecnologías para la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias. Revista electrónica de investigación educativa, 4(1).
  • White, D., Le Cornu, A. (2011). Visitors and residents: A new typology for online engagement. FirstMonday, 16(9).
  • Zapata, M. (2010). Estrategias de evaluación de competencias en entornos virtuales de aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia. Sección de Docencia Universitaria en la Sociedad del Conocimiento. Número 1. Recuperado el 04/03/2016 en https://www.um.es/ead/reddusc/1/eval_compet.pdf
  • Zhao, Y. et al. (2005). What makes the difference? A practical analysis of research on the effectiveness of distance education. The Teachers College Record, 107(8), 1836-1884.