Isaac Albéniz y la difusión de la cultura española en París, a través del género epistolar

  1. Sanz García, Laura
Aldizkaria:
Anuario musical: Revista de musicología del CSIC

ISSN: 0211-3538

Argitalpen urtea: 2010

Zenbakia: 65

Orrialdeak: 111-132

Mota: Artikulua

DOI: 10.3989/ANUARIOMUSICAL.2010.65.114 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Anuario musical: Revista de musicología del CSIC

Laburpena

This article presents a portrait of Isaac Albéniz that underlines his relevance for Spanish-French relationships in fi n-de-siècle culture. More specifi cally, the article focuses on the connections established by Albéniz between Parisian artistic circles and young Spanish artists, and on the aesthetic-sociological contrast of both countries by that time, through the study of a signifi cant corpus of letters which are included in several publications and, above all, in Isaac Albéniz�s correspondence located at the Biblioteca de Catalunya. These sources show the outstanding importance of the Catalan artist not only in connection with the musical sphere, but also in a wider cultural context that includes literature and plastic arts. This research is completed with a brief reference to Albéniz�s reception abroad decades immediately after his death.

Erreferentzia bibliografikoak

  • “Echos”, en Le Mercure de France, nº 84 (1 de abril de 1910), p. 307.
  • ALBÉNIZ, Isaac: Carta a Joaquín Malats, Niza, 9 de noviembre de 1906, en SALVAT, Joan: “Albéniz y Malats, Epistolario”, en FRANCO, Enrique (ed.): Albéniz y su Tiempo, Madrid, Fundación Isaac Albéniz, 1988 p. 131.
  • ALBÉNIZ, Isaac: Carta a Joaquín Malats, París, 2 de julio de 1907, en SALVAT, Joan: “Albéniz y Malats, Epistolario”, en FRANCO, Enrique (ed.): Albéniz y su Tiempo, Madrid, Fundación Isaac Albéniz, 1988, p. 133
  • ALBÉNIZ, Isaac: Diario de viaje, Praga, 18 de mayo de 1897, en ALBÉNIZ, Isaac: Impresiones y Diarios de Viaje. Madrid, Fundación Isaac Albéniz, 1990, p. 44.
  • ALMEIDA CABRERA, Pedro: Néstor (1887-1938). Un Canario Cosmopolita. Las Palmas de Gran Canaria, Real Sociedad Económica de Amigos del País, 1987
  • ALMEIDA CABRERA, Pedro; MOLINA PETIT, Cristina; PÉREZ PARRILLA, SERGIO T.; ALEMÁN, Saro: El Museo de Néstor: Catálogo. S.l., Cabildo Insular de Gran Canaria, 1988, p. 25.
  • AVIÑOA, Xosé: “Modernisme i Música: una Refl exió al Cap dels Anys”, en Recerca Musicològica, vol. XIV-XV (2004- 2005), p. 118.
  • CHALUPT, René: “L’Espagne dans la Musique Française”, en La Revue Musicale, año XIII/123, (febrero, 1932), p. 82.
  • CLARK, Walter Aaron: Isaac Albéniz. Retrato de un Romántico. Madrid, Turner, 2002, p. 154.
  • COLLET, Henri: “La Musique Espagnole Moderne (I)”, en Bulletin Français de la S.I.M., vol. IV/3, (marzo, 1908)
  • COLLET, Henri: “La Musique Espagnole Moderne (II)”, en Bulletin Français de la S.I.M., vol. IV/9, (septiembre, 1908)
  • COLLET, Henri: Albéniz et Granados. París, Alcan, 1926.
  • DUCHESNEAU, Michel: L’avant-garde Musicale et ses Sociétés à Paris de 1871 à 1939. París, Mardaga, 1997, p. 65.
  • DUKAS, Paul: Carta a Laura Albéniz, París, s. f. [1908], en DUKAS, Paul (TRICAS PRECKLER, Mercedes, ed., prol. y notas): Cartas de Paul Dukas a Laura Albéniz. Barcelona, Universidad Autónoma de Barcelona, 1982
  • FAURÉ, Gabriel: Carta a Isaac Albéniz, París, 21 de diciembre de 1908, en FAURÉ, Gabriel (NECTOUX, Jean-Michel, ed.): “Albéniz et Fauré. Correspondance Inédite”, en Travaux de l’Institut d’études Ibériques et Latinoaméricaines, nº 16-17 (1977), pp. 180-181
  • FAURÉ, Gabriel: Carta a Isaac Albéniz, París, 23 de junio de 1908, en FAURÉ, Gabriel (NECTOUX, Jean-Michel, ed.): “Albéniz et Fauré. Correspondance Inédite”, en Travaux de l’Institut d’études Ibériques et Latinoaméricaines, nº 16-17 (1977), pp. 178-180.
  • FERNÁNDEZ-SHAW, Guillermo: Larga Historia de “La vida breve”. Madrid, Revista de Occidente, 1972, p. 98.
  • GREW, Sydney: “The Music for Pianoforte of Albeniz”, en The Chesterian, vol. VI/42, (noviembre, 1924), p. 44.
  • GUINARD, Paul: “Tomas Breton (1850-1923)”, en La Revue Musicale, año V/4, (febrero, 1924), pp. 177-179.
  • HESS, Carol A.: “Enric Granados y el Contexto Pedrelliano”, en Recerca Musicològica, vol. XIV-XV (2004-2005), p. 52.
  • INDY, Vincent d’: Cartas de Vincent d’Indy a su esposa Isabelle, Bilbao, 28, 30 y 31 de agosto y San Sebastián, 2 de septiembre de 1896, en INDY, Vincent d’ (INDY, Marie d’, ed.): Ma Vie: Journal de Jeunesse; Correspondance Familiale et Intime, 1851-1931. París, Atlantica, 2001, p. 545-548.
  • ISTEL, Edgar: “Isaac Albéniz”, en Musical Quarterly, vol. 15 (1929), p. 118.
  • LALO, Édouard: Carta a Pablo de Sarasate, París, 2 de junio de 1890, en LALO, Édouard (FAUQUET, Joël-Marie, ed.): Correspondance. Paris, Aux Amateurs de Livres, 1989, pp. 178-179.
  • LANDORMY, Paul: “L’hispanisme de Bizet”, en La Revue Musicale, año IV/10, (agosto, 1923), pp. 95-96.
  • LAPLANE, Gabriel: Albéniz. 1860-1909. S.l., Milieu du Monde, 1956, p. 61.
  • LLANO ÁLVAREZ, Samuel: “El Hispanismo y la Cultura Musical de París, 1898-1931”, Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2007
  • LÓPEZ GARCÍA, Pedro Ignacio: Azorín y la Música. Valencia, Institució Alfons el Magnànim, 2000.
  • MORÁN, Alfredo: Joaquín Turina a través de sus Escritos. Madrid, Alianza, 1983
  • PÉREZ DE AYALA, Ramón: “Darío de Regoyos. El Hombre en el Paisaje”, en La Prensa, Buenos Aires, 2 de octubre de 1921, en PÉREZ DE AYALA, Ramón (FRIERA SUÁREZ, Florencio; CAÑAS JIMÉNEZ, José Tomás, comps., et al.): Ramón Pérez de Ayala y las Artes Plásticas: Escritos sobre Arte de Ramón Pérez de Ayala. Granada, Fundación Rodríguez-Acosta, 1991
  • PERSIA, Jorge de: En torno a lo Español en la Música del Siglo XX, Granada, Diputación Provincial de Granada, 2003
  • PLESSIER, Ghislaine (comp. y ed.): Ignacio Zuloaga et ses Amis Français. París, L’Harmattan, 1995, p. 295.
  • PLESSIER, Ghislaine (DORIVAL, Bernard, prol.): Étude Critique de la Correspondance de Zuloaga et Rodin de 1903 a 1917. París, Éditions hispaniques, 1983, p. 19.
  • RILKE, Rainer Maria: Carta a Ignacio Zuloaga, París, 30 de abril de 1906, en PLESSIER, Ghislaine (DORIVAL, Bernard, prol.): Étude Critique de la Correspondance de Zuloaga et Rodin…, pp. 70-71.
  • SALAZAR, Adolfo: “Goyescas y el ‘Color Local’”, en Revista Musical Hispanoamericana, 30 de abril de 1916, pp. 9-10
  • SAN NICOLÁS, Juan: “Darío de Regoyos: un Español en los Orígenes del Arte Moderno en Europa”, en GOYENS DE HEUSCH, Serge; BLOCK, Jane; SAN NICOLÁS, Juan: Los XX. El Nacimiento de la Pintura Moderna en Bélgica, [exposición: Madrid, Fundación Cultural Mapfre Vida, 1 de febrero-1 de abril de 2001]. Madrid, Fundación Cultural Mapfre Vida, 2001
  • SOPEÑA, Federico: Historia de la Música Española Contemporánea. Madrid, Rialp, 1958.
  • TREND, John B.: Manuel de Falla and Spanish Music. New York, Alfred A. Knopf, 1929, p. 17.
  • TURINA, Joaquín: “Encuentro en París”, en FRANCO, Enrique (ed.): Albéniz y su Tiempo. Madrid, Fundación Isaac Albéniz, 1988, p. 116.
  • TURINA, Joaquín: “Musicalerías Parisienses”, en La Correspondencia de España, Madrid, 29 de diciembre de 1912, en MORÁN, Alfredo (comp.): Joaquín Turina Corresponsal en París... y otros Artículos de Prensa. Escritos de un Músico. Granada, Centro de Documentación Musical de Andalucía, 2002, p. 101.
  • TUSELL, Javier: “Darío de Regoyos y la Introducción del Arte Moderno en España”, en Fragmentos, nº 15-16 (1989)