Desafío en la enseñanza de español/L2 en comunidades Quechua

  1. Matilde Pérez Descalzo 1
  2. Juan Ramón Guijarro Ojeda 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Aldizkaria:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakien izenburua: Monográfico especial sobre perspectivas transnacionales en la enseñanza de lenguas

Alea: 8

Orrialdeak: 191-201

Mota: Artikulua

DOI: 10.30827/DIGIBUG.58476 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Laburpena

In recent years Information and Communication Technologies (ICTs) has brought important changes to education, rapidly becoming a central pillar in the teaching-learning process. The so-called ICTs are instruments with great didactic potential, offering a wide range of resources that encourage motivation and learning. There are, though, educational environments in which, for different reasons, the use of new technologies is unfeasible. In the context that concerns us - indigenous communities in the district of Huancarani in Peru - the possibility of using any technological tool is practically non-existent. Research into methodology and materials used in these non-ICT language 2 classrooms in infant and primary education, demonstrates the need for new teaching methods and the development of an environment that guarantees educational quality. Results show that inadequacy of teaching resources, among other things, hinders L2 acquisition. The objective of this project was to create a manual which seeks to facilitate language learning within this environment of limited technological resources, focusing on the needs of students living in a community in a challenged socio-economic situation. The didactic proposal - Right to Communicate - aims to promote the development of linguistic, cognitive and emotional skills, to use the L2 as a vehicle for civil and ethical education (including the rights of the child) and to encourage motivation in learning by using activities with a strong recreational component.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Adell, J. (2004). Internet en el aula: las WebQuest. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 17, 1-26.
  • Blanco Abarca, A. (1981). Bilingüismo y cognición. Estudios de Psicología, 8, 50-81.
  • Bloomfield, L. (1933). Language. Nueva York: Holt. Trad. al español, Lenguaje. Lima: Universidad Mayor de San Marcos, 1964.
  • Consejo de Europa (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Instituto Cervantes-Ministerio de Educación, Cultura y Deporte-Anaya.
  • Fernández, S. (2001). Autonomía en el aprendizaje y enfoque por tareas. Frecuencia - L, 17, 6-16.
  • Gardner, R.C. (2010). Motivation and second language acquisition: The socioeducational model. Nueva York: Peter Lang Publishing.
  • Giovannini, A., Martín Peris, E., Rodríguez, M. y Simón, T. (1996). Profesor en acción 2. Madrid: Edelsa.
  • Hernández Requena, S. (2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. Vol. 5, 2, 26-35.
  • Higueras, M. (2004). Internet en la enseñanza del español. En Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/Lengua extranjera (LE) (1061-1085). Madrid: SGEL.
  • Johnson, D. W. y Johnson, R. (1998). Cap. 2: Cooperative learning, values, and culturally plural classrooms. En M. Leicester, C. Modgill, y S. Modgil (Eds.), Values, the classroom and cultural diversity (15-28). Londres: Cassell PLC.
  • Lozano, G. y Ruiz Campillo, J.P. (1996). Criterios para el diseño y la evaluación de materiales comunicativos. Didáctica del español como lengua extranjera. Cuadernos del tiempo libre. Colección Expolingua. ELE 3. Fundación Actilibre, 127-155.
  • Ministerio de Educación (2009). Diseño Curricular Nacional de la Educación Básica Regular. Lima (Perú).
  • Piaget, J. (1977). La formación del símbolo en el niño. México: Fondo de Cultura económica.
  • Postigo, R. M. (1998). Modelos de educación lingüística en contextos de lenguas en contacto. En A. Mendoza (coord.), Conceptos clave en didáctica de la lengua y la literatura (265-274). Barcelona: Horsori.
  • Vygotsky, L. S. (1997). El papel del juego en el desarrollo del niño. Revista de educación física: Renovar la teoría y práctica, 66, 5-11.
  • Weinreich, U. (1953). Lenguas en contacto. Descubrimientos y problemas. Caracas: Universidad Central de Venezuela, 1974.
  • Zúñiga, M. (1993). Educación Bilingüe: Materiales de apoyo para la formación docente.En Educación Intercultural Bilingüe. La Paz, Bolivia: UNICEF.