WhatsApp como herramienta educativa en Educación Primariaalumnado, docentes y familias

  1. Antonia Cascales-Martínez 1
  2. Mª Ángeles Gomariz Vicente 1
  3. Antonia Paco Simón 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación
  1. Medina Rivilla, Antonio María

ISSN: 1133-8482

Año de publicación: 2020

Número: 58

Páginas: 71-89

Tipo: Artículo

DOI: 10.12795/PIXELBIT.74213 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Social networks are of great interest at present, since they benefit the development of new dynamics in social relations at all scales and in educational centers. The objective of this research is to determine the perception that teachers have about the use of WhatsApp as an educational resource in the development of the curriculum and as a means of communication between school and family in the stage of Primary Education; and analyze their opinions based on different sociodemographic variables. This work is a quantitative study of the type ex post-facto descriptive. To this end, an ad hoc questionnaire was designed consisting of 30 items based on three dimensions related to curricular content, educational resource and relationship with families, assessed with a gradual scale from 1 to 5. It was applied to 98 teachers selected through a non-probabilistic sampling for convenience. The results indicate that social networks and instant messaging are fundamental pillars in the social life of our students so it is convenient to work the different uses and functions of them. The conclusions point to the need to reconsider its use in schools, having to reformulate the use of them to promote family and school communication.

Referencias bibliográficas

  • Aguilar, M. C. & Leiva, J. (2012). La participación de las familias en las escuelas TIC: Análisis y reflexiones educativas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 40, 7-19.
  • Andújar, A. & Cruz, M. (2017). Mensajería instantánea móvil: Whatsapp y su potencial para desarrollar las destrezas orales. Comunicar, 50, 43-52. https://doi.org/10.3916/C50-2017-04
  • Bonilla-del-Río, M. & Aguaded, I. (2018). La escuela en la era digital: Smartphones, APPS y programación en Educación Primaria y su repercusión en la competencia mediática del alumnado. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 53, 151-163. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.10
  • Buxarrais, M.R. (2010). Uso Educativo de las redes sociales y participación social. Ponencia invitada. Congreso Jornada Educar para la comunicación y la cooperación social. Pamplona.
  • Campos, F. (2008). Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales. Revista Latina de Comunicación Social, 63, 287-293.
  • Cano, R. & Casado, M. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 15‐27. https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.224771
  • Caspe, M., López, M.E., Chu, A. & Weiss, H.B. (2011). Teaching the teachers: Preparingeducators to engage families for student achievement. Cambridge, MA: Harvard Family Research Project.
  • Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J., & Reyes-de-Cózar, S. (2019). El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural. Revista Comunicar, 61, XXVII, 21-32.
  • https://doi.org/10.3916/C61-2019-02
  • De Vellis, R.F. (2003). (2.ª ed.). Scale development: Theory and applications. ThousandOaks CA: Sage.
  • Díaz, A. G. & Yuni, J. A. (2015). Configuración de la gramática pedagógica del nivel superior: usos y obstáculos ante la inclusión de las TIC en las construcciones metodológicas de la formación docente. Narración, Investigación y Reflexión sobre las prácticas. Argentina: UNCA CONICET.
  • Epstein, J. L. (2011). School, Family and Community Partnerships. Preparing Educators and Improving Schools. Philadelphia: WESTVIEW Press.
  • Fonseca, A. M. (2016). La confianza de los adolescentes escolarizados en las redes sociales virtuales. Praxis & Saber, 7(15), 231-246. https://doi.org/10.19053/22160159.v7.n15.2016.5734
  • Gallego, J. (2010). Tecnologías de la Información y de la Comunicación. Técnicas básicas. Madrid: Editex.
  • García-Martín, S. & Cantón-Mayo, I. (2019). Teachers 3.0: Patterns of Use of Five Digital Tools. Digital Education Review, 35, 202-215. https://doi.org/10.1344/der.2019.35.202-215
  • García-Sanz, M. P. & Martínez-Clares, P. (2012). Guía Práctica para la realización de Trabajos de Fin de Grado y Trabajos de Fin de Máster. Murcia: Editum.
  • González, M. (2010). Evolución tecnológica y cibermedios, 34. Comunicacion Social.
  • Hernández, I. M., Cascales-Martínez, A. & Gomariz, M. A. (2017). Grupos de Whatsapp en familias de Educación Infantil y Primaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 16(2), 239-255. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.239
  • Hohlfeld, T., Ritzhaupt, A. & Barron, A. (2010). Connecting schools, community, and family with TIC: Four-year trends related to school level and SES of public schools in Florida. Computers & Education, 55(1), 391-405. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.004
  • Leiva, J. (2014). Perspectiva docente ante la participación familiar en la escuela a través de las TIC. Ponencia en extenso, XVII Congreso Internacional EDUTEC, Córdoba, España.
  • Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE) (Ley Orgánica 8/2013, 9 de diciembre). Boletín Oficial del Estado, nº 295, 2013, 10 diciembre.
  • Macià, M. (2016). La comunicación familia-escuela: el uso de las TIC en los centros de primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 73-83.
  • Macià, M. & Garreta, J. (2018). Accesibilidad y alfabetización digital: barreras para la integración de las TIC en la comunicación familia/escuela. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 239-257. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.290111
  • Padrón, C. J. (2013). Estrategias didácticas basadas en aplicaciones de mensajería instantánea Whatsapp exclusivamente para móviles (mobile learning) y el uso de la herramienta para promover el aprendizaje colaborativo. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación,7 (2), 123-134.
  • Peralta, F. (2008). Educar en autodeterminación: profesores y padres como principales agentes educativos. Revista interuniversitaria de investigación sobre discapacidad e interculturalidad, 2, 151-166.
  • Pérez Escoda, A. & Rodríguez Conde, M. J. (2016). Evaluación de las competencias digitales au-topercibidas del profesorado de educación primaria en Castilla y León. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 399-415. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.215121
  • Sola, J.M, García-Vidal, M., & Ortega, M.C. (2019). Las implicaciones del uso de dispositivos mó-viles en el proceso de enseñanza aprendizaje en alumnos de 5.º y 6.º de Primaria. Píxel-BIT Revista de Medios y Educación, 55, 117-131. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i55.07
  • Valdés, A., Urías, M., Wendlandt, T., & Torres, G. (2014). Relation between family dynamics and teachers’ practices with the participation of mothers in the education of thechildren. Journal of Education and Human Development, 3(3), 309-315. https://doi.org/10.15640/jehd.v3n3a25
  • Waanders, C., Méndez, J. L., & Downer, J. (2007). Parent characteristics, economic stress and neighborhood context as predictors of parent involvement in preschool children’s education. Journal of School Psychology, 45(6), 619-636.