Los medios audiovisuales y las TIC como herramientas para la docencia en Educación Secundaria. Análisis aplicado de una práctica docente

  1. Carrión Candel, Elena
Journal:
Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete

ISSN: 2171-9098 0214-4824

Year of publication: 2014

Volume: 29

Issue: 2

Pages: 37-62

Type: Article

More publications in: Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Information and communications technologies are a technological trend currently offering a number of possibilities for the learning in the classroom and allowing the achievement of new skills for the audiovisual and digital technology. TICs develop a new social interactivity, dynamism and individualization that are not possible with the traditional means. In this sense, the use of a blog as an educational tool and a strategy, along with the organization of the work in the classroom in an active and participative manner, let the student get the skills needed for synthesizing and collecting the information from the audiovisual media, analyzing it critically, with a special focus to the development of ethical, democratic and educational values

Bibliographic References

  • Aparici, R. y García‐Matilla, A. (1986). Lectura de imágenes. Madrid: De la Torre.
  • Area, M, Gros, B. y Marzal, M. A. (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Síntesis.
  • Ferrés, J. (2000). Educar en la cultura del espectáculo. Madrid: Paidós.
  • García‐Valcárcel, A. (2003). Tecnología educativa. Implicaciones educativas del desarrollo tecnológico. Madrid: La Muralla.
  • Grané, M. y Willen, C. (2009). Web 2.0: nuevas formas de aprender y participar. Barcelona: Laertes.
  • Lobato, A. y Morilla, M. (2007). Ideas y recursos para el desarrollo de la educación en valores. Sevilla: ECOEM.
  • Marcelo, C. (editor). (2001). La función docente. Madrid; Síntesis.
  • Marina, J. A. (2010). La educación del talento. Barcelona: Ariel. Postman, N. (1994). The Disappearance of Childhood. Revista Educación y Pedagogía, (23), nº 60, 2011. Recogido en la web: (http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/11410/10431), [Último acceso 17.09.2013].
  • Rubio, J., Rosales, J. M. y Toscano, M. (2009). Democracia, ciudadanía y educación. Barcelona: Akal.
  • Salinas, J., Pérez, A. y De Benito, B. (2008). Metodologías centradas en el alumno para el aprendizaje en red. Madrid: Síntesis.
  • Taberner Guasp, J. (2012). Familia y educación. Barcelona: Tecnos.
  • Vargas Llosa, M. (2012). La civilización del espectáculo. Madrid: Alfaguara.