TIC y AICLE como elementos facilitadores en la enseñanza bilingüe

  1. Elena Carrión Candel 1
  2. Mercedes Pérez Agustín 1
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Aldizkaria:
Artseduca

ISSN: 2254-0709

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakia: 25

Orrialdeak: 153-172

Mota: Artikulua

DOI: 10.6035/ARTSEDUCA.2020.25.12 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Artseduca

Gordailu instituzionala: lock_openSarbide irekia Editor

Laburpena

The enormous development of information and communication technologies (ITC) and the expansion of the Internet have sparked a real revolution for the world of music, providing resources for music educators of all levels. Therefore, bilingual teaching is using new methodologies such as CLIL-AICLE, which finds in ICT an excellent resource to improve teaching practice, promoting the development of digital competence in students, as well as learning a foreign language. We justify the use of this educational blog: My Musical corner, http://mymusicalconer.blogspot.com/ , which deals with the use and implementation of teaching and multimedia resources on Music in English. The main objective being to achieve a more effective communication of music in English enabling the formative and socializing dimension in our students. This work is conceived through a practical, cooperative and student-centered methodology, with an active, collaborative and communicative design suitable for comprehensive education. The results demonstrate that it can be an extraordinary learning tool in the educational context, as it offers an effective, attractive and easily accessible means to enrich the Secondary Education curriculum and the activities developed in the bilingual music classroom.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Billings, D. & Kowalski, K. (2004). Using WebQuests to promote active learning. The Journal of Continuing Education in Nursing, 35 (5). 200-201
  • Burke, B. (2014). Gamify: How Gamification Motivates People to do Extraordinary Things. Boston: Bibliomotion, INC
  • Contreras, R. S. (2016). Juegos digitales y gamificación aplicados al ámbito de la educación. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19 (2), 27-33
  • Coyle, D., Hood, P., Marsh, D. (2010). Content and Language Integrated Learning. Ernst Klett Sprachen
  • Cózar, R. & Sáez, J. M. (2016). Game-based learning and gamification in initial teacher training in the social sciences: an experiment with MinecraftEdu. International Journal of Educational Technology in Higher Education, (13),2
  • Dodge, B. (1995). WebQuests: A Technique for Internet-Based Learning. Distance Education, 1(2), 10-13
  • Filsecker, M., & Hickey, D. T. (2014). A multilevel analysis of the effects of exter- nal rewards on elementary students’ motivation, engagement and learning in an educational game. Computers & Education, 75, 136-148.
  • García, L. (2016). El juego y otros principios pedagógicos. Superviviencia en la educación a distancia y virtual. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19 (2), 9-23
  • García Laborda, J. (2011). La integración de las TIC en la formación bilingüe. Revista Teoría de la educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12 (3), 101-117
  • García Valcárcel, A. y Tejedor, F.J. (2017). Percepción de los estudiantes sobre el valor de las TIC en sus estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento. Educación XXI, (2), 137-159
  • Kelly, M.; Grenfell, R.; Allan, C.; Kriza, C.; McEvoy, W. (2004). European Profile for Language Teacher Education – A Frame of Reference. Brussels: European Commission
  • Leris, D., Fidalgo. A., & Sein- Echaluce, M. L. (2014). A comprehensive training model of the teamwork competence. International Journal of Learning and Intellectual Capital. 11 (1)
  • Milán, M.A. (2013). Las TIC en la enseñanza y aprendizaje de lenguas extranjeras. En Cózar, R. y De Moya, M.V. (Coords.), Las TIC en el aula desde un enfoque multidisciplinar: Aplicaciones prácticas (pp.79-98). Barcelona: Octaedro
  • Montaner Villalba, S. (2017) Aprendizaje Basado en Proyectos: una aproximación teórica. Campus Educación Revista Digital Docente, (Nº 5), 24-27, https://www.campuseducacion.com/revista-digitaldocente/numeros/5
  • Mouws, K., & Bleumers, L. (2015). Co-creating Games with Children: A case Study. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations, 7(3), 22- 43
  • Pinya, C.& Roselló, M. R. (2013). La WebQuest como herramienta de enseñanzaaprendizaje en Educación Superior. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (45), 1-16
  • Rodríguez- Fernández, L. (2017). Smartphones y aprendizaje: el uso de Kahoot en el aula universitaria. Revista Mediterránea de Comunicación/ Mediterranean Journal of Communication, 8(1), 181-190
  • Ruiz, D. (2018). Quizizz en el Aula: Evaluar Jugando. Observatorio de Tecnología Educativa del Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado, 3-5
  • Su, C. H. & Cheng, C.H. (2015). A mobile gamification learning system for improving the learning motivation and achievements. Journal of computers Assisted Learning, 31 (3), 268-286
  • Torrego, J.C. & Negro, A. (2012). Aprendizaje cooperativo en las aulas. Madrid, España:Alianza
  • Vlachos, K. (2009). The Potential of Information and Communication Technologies (ICT) in Content and Language Integrated Learning (CLIL). The Case of English as a Second / Foreign Language. In Marsh et al. (eds.) 2009. CLIL Practice: Perspectives from the field
  • Wheeler, S. n. d. U-Learning: Education for a Mobile Generation. Online Powerpoint Presentation
  • Zariquiey, F. (2016). Cooperar para aprender. Madrid, España: SM