Análisis de la incorporación de una plataforma wiki a la docencia de la asignatura “nuevas tecnologías de la información”

  1. Antonio José Reinoso Peinado
Revista:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Any de publicació: 2010

Títol de l'exemplar: WIKI y educación superior en España (II parte)

Número: 12

Tipus: Article

Altres publicacions en: RED: revista de educación a distancia

Resum

This paper describes the study carried out in order to analyze and evaluate the use of a wiki-based platform as a supporting element in the student learning process. The Wiki platform is also analyzed as a tool providing services in teaching of subjects related to New Information and Communication Technologies (ICT). Moreover, this work focuses on the necessary metrics to be obtained in order to establish use and behavioural patterns which allow to characterize the user-platform relationships and may lead to describe possible students’ attitudes when facing tasks demanding cooperative and collaborative efforts

Referències bibliogràfiques

  • Aronsson, L., (2002). Operation of a large scale, general-purpose wiki website. En Carvalho, J: A., Hübler, A. y Baptista, A. A. (Eds.) Proceedings of the 6th International ICCC/IFIP Conference on Electronic (27-37) Elpub 2002 Technology Interactions.
  • Baggetun, R. (2006). Prácticas emergentes en la Web y nuevas oportunidades educativas. Telos Cuadernos de innovación y comunicación, 67. Segunda época.
  • Baggetun, R., Wasson, B. y Andersen, K. H.(2003). Collogatories: Collaborative Learning Communities on the Web. Pre-project Final Report, ITU Learning Arenas. InterMedia, Universidad de Bergen, Noruega
  • Bauer, E. (2006). Configuración y administración de Mediawiki 1.4. Esfuerzo comunitario. Linux Magazine, 8, 14-19
  • Fountain, R. (2005). Wiki pedagogy. Dossiers pratiques. Recuperado en marzo 2009, de http://www.profetic.org/dossiers/dossier_imprimer.php3?id_rubrique=110
  • Freire, J. (2005). Evaluación de una experiencia docente. Recuperado en marzo 2009, de http://nomada.blogs.com/jfreire/2005/02/evaluacin_de_un_1.html
  • Laurillard, D. (1993). Rethinking University Teaching a framework for the effective use of educational technology. Londres:Routledge.
  • Mortensen, T., Walker, J., y Morrison, A. (ed.). (2004). Blogging Thoughts: Personal Publication as an Online Research Tool Research ICT in contexts. InterMedia, University of Oslo Research Report 3, Unipubforlag, Oslo, 249-279.
  • Paula, R.de, Fischer, G. y Ostwald, J. (2001). Courses as Seeds: Expectations and Realities. Actas de la Conferencia europea sobre aprendizaje en colaboración asistido por ordenador. Euro-CSCL 2001, Maastricht, Holanda, Marzo 22-24, 2001, 494-501.
  • Peña, I., Córcoles C. P. y Casado, C. (2006). El profesor 2.0: Docencia e investigación desde la red.UOC papers. Revista sobre la sociedad del conocimiento, 3. Recuperado en abril de 2009 de http://www.uoc.edu/uocpapers/3/dt/esp/pena_corcoles_casado.pdf
  • Shneiderman, B. (1998) Relate-Create-Donate: A teaching/learning philosophy for the cyber-generation. Computers & Education, 31, 1, 25-39