Mejora de los programas de formación inicial docente a partir de la trayectoria personal, académica y profesional del alumnado

  1. Rodrigo Moriche, Mª Pilar 1
  2. Vasco González, Margarita 2
  3. Gil Pareja, David 3
  4. Pericacho Gómez, Javier 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

  2. 2 Grupo TABA Grupo de investigación sobre inclusión social y derechos humanos
  3. 3 Universidad Alfonso X el Sabio
    info

    Universidad Alfonso X el Sabio

    Villanueva de la Cañada, España

    ROR https://ror.org/054ewwr15

Revista:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Any de publicació: 2022

Títol de l'exemplar: Metodologías docentes en momentos de cambio

Volum: 25

Número: 2

Pàgines: 1-14

Tipus: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.512851 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Repositori institucional: lock_openAccés obert Editor

Resum

To improve initial teacher training programs and favora positive encounter between students and those who design and implement them, it is necessary to have up-to-date information on entry profiles. This article describes the students according to their life experiences, previous knowledge, professional development and learning goals to know opportunities, needs and improvement trends. From a qualitative orientation, 62 initial evaluation tasks were selected for first-year students of the General Didactics subject of the Master's degree in Primary Education at Universidad XXX from the 2014-15 to 2019-20 academic year. The documentary analysis was supported by the computer software Atlas ti 9 from which emerged, through the articulation of the grounded theory, a set of categories whose relationships and interpretations, results were obtained that evidenced, among others: high teaching vocation and ideas preconceived in training and professional interests oriented to educational change. As main conclusions, it is proposed to connect with training and professionalexperiences related to the educational field as precursory teaching elements; promote innovative, participatory and teamwork methodologies; and guide the theory to educational practice and teaching organization.

Referències bibliogràfiques

  • Abad, B. (2016) Investigación cualitativa y dilemas éticos: de la ética vacía a la ética situada. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales. (34) 101-120. doi: empiria.34.2016.16524.
  • Aguirre, F., Dévora, C. y Valenzuela, E. (2015). Las condiciones de ingreso a la profesión docente: un factor para el logro de la calidad educativa. Revista Ra Ximhai, 11(4), 405-412. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46142596029
  • Álvarez, P. y López, D. (2019). Profile of income and problems of adaptation of the university student according to the perspective of the teacher. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía 30(3). doi: 10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26272
  • Ball, D. y Forzani, F. (2009). The Work of Teaching and the Challenge for Teacher Education. Journal of Teacher Education, 60(5), 497-511. doi: 10.1177/0022487109348479
  • Barber, M. & Mourshed, M. (2008). How the World’s Best-Performing School Systems Come Out On Top. Londres: McKinsey & Company, Social Sector Office.
  • Bertomeu, F.J., Canet, G., Gil, V. y Jarabo, J.A. (2006). Las motivaciones hacia los estudios de magisterio. Fòrum de recerca, 12, 1-18. http://hdl.handle.net/10234/78666
  • Beyer, L. & Zeichner, K. (2018). Teacher education in cultural context: Beyond reproduction. En Thomas S. Popkewitz (Ed.), Critical Studies in Teacher Education. Its Folklore, Theory and Practice (pp. 298-334). London: Routledge.
  • Biesta, G., Priestley, M. & Robinson, S. (2015). The role of beliefs in teacher agency, Teachers and Teaching, 21(6), 624-640. doi: 10.1080/13540602.2015.1044325
  • Camina, A. y Salvador, M. I. (2005). Análisis de un cuestionario para la orientación de los estudios universitarios de Magisterio. Revista de investigación educativa. 23 (1), 239-258. https://revistas.um.es/rie/article/view/98521
  • Camina, A. y Salvador, M. I. (2007). Condicionantes y características de los estudiantes que inician Magisterio. Estudio descriptivo y comparativo entre especialidades. Tendencias Pedagógicas 12, 245-262.
  • file:///C:/Users/MR.5041387/Downloads/1996%20(2).pdf
  • Casillas, M., Chaín, R. y Jácome, N. (2007). Origen social de los estudiantes y trayectorias estudiantiles en la Universidad Veracruzana. Revista de la Educación Superior, 36(2), 7-29. v36n142a1.pdf (scielo.org.mx)
  • Cochran, M. & Zeichner, K. (Eds.) (2009). Studying teacher education: The report of the AERA panel on research and teacher education. London: Routledge.
  • Darling, L. (2017). Teacher education around the world: What can we learn from international practice? European Journal of Teacher Education, 40(3), 291-309. doi: 10.1080/02619768.2017.1315399
  • Donche, V., De Maeyer, S., Coertiens, L., Van Daal, T. & Van Petegem, P. (2013). Differential use of learning strategies in first-year higher education: the impact of personality, academic motivation, and teaching strategies. British Journal of Educational Psychology, 83(2), 238-251. doi: 10.1111/bjep.12016
  • Esteve, J. M. (2009). La formación de profesores: bases teóricas para el desarrollo de programas de formación inicial. Revista de educación, 350, (Ejemplar dedicado a: La formación de profesores de Educación Secundaria), 15-30. re35001-pdf.pdf (educacionyfp.gob.es)
  • Etxeberria, P., Alberdi, E., Eguia, I. y García, Mª J. (2017). Análisis del Rendimiento Académico en Relación al Perfil de Ingreso del Alumnado e Identificación de Carencias Formativas en Materias Básicas de dos Grados de Ingeniería. Formación universitaria, 10(4), 67-74. doi: 10.4067/S0718-50062017000400007
  • Eurydice (2004). The teaching profession in Europe: Profile, trends and concerns. General lower secondary education. Keeping teaching attractive for the 21st century. Volume 4. Brussels: Directorate-General for Education and Culture.
  • Eurydice (2006). Quality assurance in Teacher Education in Europe. Brussels: Directorate- General for Education and Culture.
  • Eurydice (2010). Focus on Higher Education in Europe 2010: The impact of the Bologna Process. Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
  • Eurydice (2012). Key Data on Education in Europe 2012. Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
  • Fernández, M., González, V. y Del Molino, G. (2011). Perfil del alumnado universitario de Educación Infantil. Un estudio descriptivo desde los inicios del Espacio Europeo de Educación Superior hasta los estudios de Grado (2006-2010). Revista de Investigación Educativa, 29(1), 187-203.
  • Feuer, M.J., Towne, L., & Shavelson, R.J. ( 2002) Scientific Culture and Educational Research. Educational Researcher 8 (31), 4-14. Doi: 10.3102/0013189X031008004
  • García J.L. (2010) Métodos y técnicas de investigación en educación. UNED
  • Gallardo, N. y Vázquez, A. (2016). ¿Por qué ser maestro? Motivaciones y expectativas del estudiante de Magisterio. Revista de Estudios Extremeños, Tomo LXXII, nº III, 1661-1696.
  • Hernández Ramos, J.P. y Martínez Abad, F. (2021). La importancia de la actitud del docente universitario: validación de una escala para su consideración. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1),59-71. doi:10.6018/reifop.414781Jarauta, B. y Pérez, Mª J. (2017). La construcción de la identidad profesional del maestro de primaria durante su formación inicial. El caso de la Universidad de Barcelona. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(1), 103-122.
  • La Torre, A. (2003). El profesor como investigador. La investigación-acción Conocer y cambiar la práctica educativa. Grao. Pp.7-21
  • Litalien, D. Gillet, N., Gagné, M., Ratelle, C. & Morin, A. (2019). Self- -Determined Motivation Profiles among Undergraduate Students: A Robust Test of Profiles Similarity as a Function of Gender and Age. Learning and Individual Differences, 70, 39-52. doi: 10.1016/j.lindif.2019.01.005.
  • Liu, Ch., Wang, K.J., Kee, H., Koh, C., Lim, S.C. & Chua, L. (2014). College Students´ Motivation and Learning Strategies Profiles and Academic Achievement: A Self-Determination Theory Approach. Educational Psychology, 34(3), 338-353. doi: 10.1080/01443410.2013.785067
  • Llorent, V., Cobano, V. & Bejarano, P. (2019). Motivation of childhood and primary teachers during initial university education. Revista de Humanidades, 38, 37-64.
  • Manso, J., Matarranz, M. y Valle, J. M. (2019). Estudio supranacional y comparado de la formación inicial del profesorado en la Unión Europea. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(3), 15-33. doi:
  • profesorado.v23i3.9697
  • Manso, J. y Vaillant, D. (2012). Tendencias en la formación inicial docente. Cuadernos de Investigación Educativa, 3(18), 11-30.
  • Marcelo, C. (2010). La identidad docente: constantes y desafíos. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 3(1), 15-42. doi:
  • s1657-107X.2010.0001.01
  • Marcelo, C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo Profesional Docente. ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid: Narcea.
  • Mayan, M. (2009). Essentials of qualitative inquiry. Walnut Creek: Left Coast Press, Inc.
  • Morse, J. (1995). The significance of saturation. Qual Health Res, 5(2), 147-149.
  • Muñoz, G., Rodríguez, P. y Luque, M. (2019). La formación inicial del profesorado de educación secundaria en España: perfil y motivaciones del futuro docente. Educación XX1, 22(1), 71-92. doi: 10.5944/educxx1.20007
  • Noreña, A.L., Alcaraz-Moreno, N., Rojas, J.G. y Rebolledo-Malpica, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan, (12), 3, 263-274.
  • OECD. (2004). Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers - Final Report: Teachers Matter. Paris: OECD Publishing.
  • OECD. (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS. Paris: OECD Publishing.
  • OECD. (2011). Building a high Quality Teaching Profession. Lessons from around the World. Paris: OECD Publishing.
  • Pericacho, F. J., Vaíllo, M., Zamorano, S. y Camuñas, N. (2019). Procesos de mejora en los centros educativos: ejemplificación de tres campos de análisis e innovación docente. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 27(104), 568-588. doi:
  • S0104-40362019002701621
  • Pichardo, M.C., García, A.B., De la Fuente, J. y Justicia, F. (2007). El estudio de las expectativas en la universidad: análisis de trabajos empíricos y futuras líneas de investigación. Revista electrónica de Investigación Educativa, 9(1).
  • Pucciarelli, F. & Kaplan, A. (2016). Competition and strategy in higher education: Managing complexity and uncertainty. Business Horizons, 59(3), 311-320. doi:
  • j.bushor.2016.01.003
  • Reis-Jorge, J., Ferreira, M. & Olcina-Sempere, G. (2020). La figura del profesorado-investigador en la reconstrucción de la profesionalidad docente en un mundo en transformación. Revista Educación, 44, (1), 1-18. doi:
  • revedu.v44i1.39044
  • Rodrigo Moriche, M. P. (2020). Los cursos de monitor de Ocio y tiempo libre como una formación participativa, identitaria y emancipadora. RES : Revista de Educación Social, 30.
  • Sahlberg, P. (2014). Facts, true facts and research in improving education systems. Inaugural Annual Lecture, British Educational Research Association (BERA)
  • Sandín, M.P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.
  • Sola, J.M., Marín, J.A., Alonso, S., y Gómez, G. (2020). Análisis de percepciones del estudiantado del Máster de Secundaria respecto a las competencias profesionales del docente. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(2). doi: 10.6018/reifop.418601
  • Soler, P., Trilla, J., Jiménez-Morales, M. y Úcar, X. (2017). La construcción de un modelo pedagógico del empoderamiento juvenil: espacios, momentos y procesos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 30, pp. 19-34. doi: 10.7179/PSRI_2017.30.02
  • Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
  • Torres, A. E., Acuña, J. P., Acevedo, G. E. y Villanueva, J. R. (2019). Caracterización del perfil de ingreso a la universidad. Consideraciones para la toma de decisiones. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 9(18), 1-18. doi: 10.23913/ride.v9i18.435
  • Valle, J.M. y Manso, J. (2016). (Dirs.). La "cuestión docente" a debate. Nuevas perspectivas: Madrid: Narcea
  • Zapico, M. H., E. y Montero, M. L. (2017). Demandas sociales y formación inicial del profesorado: ¿Un callejón sin salida? Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(1), 80-102. doi: 10.30827/profesorado.v21i1.10353