"Volver a un origen desnudo". Refracciones de incompletitud ontológica en la obra pictórica de Ramón Gaya

  1. Bomholt, Marius Christian 12
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Instituto Universitario de Investigación Ortega y Gasset
Journal:
Monteagudo: revista de literatura española, hispanoamericana y teoría de la literatura
  1. Hernández González, María Belén (coord.)
  2. Pujante Segura, Carmen María (coord.)

ISSN: 0580-6712

Year of publication: 2021

Issue Title: Correspondencias entre literatura y pintura: Ramón Gaya e Italia

Issue: 26

Pages: 79-99

Type: Article

DOI: 10.6018/MONTEAGUDO.472721 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Monteagudo: revista de literatura española, hispanoamericana y teoría de la literatura

Abstract

The present analysis of Ramón Gaya’s writings and visual art is divided into two main parts. It begins with a reflection on the famously hostile attitude the Spanish painter displayed toward art criticism, revealing a strategy of epistemological duality as a key structuring element of his thought. This duality has also left its mark on Gaya’s concept of art, an art that was always committed to discovering a pictorial truth beyond mere appearances, as, somewhat ironically, many of his commentators have pointed out. Drawing on these previous explorations as a source of inspiration, the present essay proposes a new access to Gaya’s works: understanding them, in accordance with Slovenian philosopher Slavoj Žižek’s theories, as a reflection and an expression of the fundamental ontological incompleteness of existence itself.

Bibliographic References

  • Fearn, Nicholas, Philosophy: The Latest Answers to the Oldest Questions, Londres, Atlantic Books, 2005.
  • Gaya, Ramón, Obra completa tomo IV. De Ramón Gaya a Juan Guerrero Ruiz (1927-1953), edición, introducción y notas de Nigel Dennis, Valencia, Pre-Textos, 2000.
  • Gaya, Ramón, Ramón Gaya de viva voz. Entrevistas 1977-1998, selección y presentación de Nigel Dennis, Valencia, Pre-Textos, 2007.
  • Gaya, Ramón, «El sentimiento de la pintura», en Obra completa, ed. de Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010a, págs. 27-93.
  • Gaya, Ramón, «Carta a un Andrés [y otros escritos]», en Obra completa, ed. de Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010b, págs. 187-329.
  • Gaya, Ramón, «Diario de un pintor, 1952-1953», en Obra completa, ed. de Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010c, págs. 395-450.
  • Gaya, Ramón, «Algunos poemas», en Obra completa, ed. de Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010d, págs. 611-639.
  • Gaya, Ramón, «Otros escritos: 1928-1996», en Obra completa, ed. de Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010e, págs. 853-927.
  • Gaya, Ramón, «Naturalidad del arte (y artificialidad de la crítica)», en Obra completa, ed. de Nigel Dennis e Isabel Verdejo, Valencia, Pre-Textos, 2010f, págs. 929-953.
  • Moreno Aguirre, Miriam, Otra modernidad. Estudios sobre la obra de Ramón Gaya, Valencia, Pre-Textos, 2018.
  • Muñoz Millanes, José, «Ramón Gaya en Italia: Venecia y el sentimiento de la pintura», Revista Hispánica Moderna, vol. 47, n.º 2, 1994, págs. 543-554.
  • Muñoz Veiga, Jacobo, «Pintura y pensamiento en Ramón Gaya», Escritura e imagen, n.º 7, 2011, págs. 183-188.
  • Ortega y Gasset, José, «La deshumanización del arte», en Obras completas, tomo III (1917-1928), Madrid, Revista de Occidente, 1966, págs. 353-386.
  • Pittarello, Elide, «Ramón Gaya, el pensamiento de la pintura», Artes del ensayo, n.º 2, 2018, págs. 5-37.
  • Schelling, F.W.J., Investigaciones filosóficas sobre la esencia de la libertad humana y los objetos con ella relacionados, trad. de Helena Cortés y Arturo Leyte, Barcelona, Anthropos, 1989.
  • Sontag, Susan, «Against interpretation», en Against Interpretation and Other Essays, Nueva York, Farrar, Straus & Giroux, 1982, págs. 5-14.
  • Spinoza, Baruch, Ética demostrada según el orden geométrico, trad. de Atilano Domínguez, Madrid, Trotta, 2000.
  • Trapiello, Andrés, «Solo pero no de espaldas (Ramón Gaya y las ciudades)», en VV.AA, Ramón Gaya. El pintor y las ciudades, catálogo de la exposición en el IVAM, 2000, págs. 11-27.
  • Zambrano, María, Algunos lugares de la pintura, recopilación de Amalia Iglesias Serna, Madrid, Espasa-Calpe, 1989.
  • Žižek, Slavoj, Interrogating the Real, Londres-Nueva York, Bloomsbury, 2005.
  • Žižek, Slavoj, The Parallax View, Londres, Verso, 2006.
  • Žižek, Slavoj, Less Than Nothing. Hegel and the Shadow of Dialectic Materialism, Londres, Verso, 2012.
  • Žižek, Slavoj, «Ontological Incompleteness in Painting, Literature and Quantum Physics», videoconferencia para la European Graduate School, 2012b. Disponible online: https://www.youtube.com/watch?v=ddctYDCTlIA.
  • Žižek, Slavoj, Sex and the Failed Absolute, Londres-Nueva York, Bloomsbury, 2020.