Literatura breve en la red: el microrrelato como género transmediático

  1. Navarro Romero, Rosa María
Revista:
Tonos digital: revista de estudios filológicos

ISSN: 1577-6921

Any de publicació: 2014

Número: 27

Tipus: Article

Altres publicacions en: Tonos digital: revista de estudios filológicos

Repositori institucional: lock_openAccés obert Editor

Resum

Evolving Audiovisual Culture along with progressive ICT (Information and Communication Technologies) contributed to both Trans-Media Literature development, and spreading and consolidation of Micro-tale as a literary genre. This essay reflects the fact that Internet has become the most active mean of broadcasting for Micro-tale genre. The Net has got to be the usual support for this sort of texts due to its space, speed, easy-access, and the possibility of combining different formats through text-image linking. On the other hand, there is a brand new range of open-possibilities for text- receivers—such as taking part inside the creating process or contributing as immediate work-critic— that have generated a new kind of reader. However, Micro-tales, non-literary texts, and even nothing-to-do-with-the-genre issues take the risk of being messed-up together because of the increasing appearance of sort-format texts within the net, as a consequence of its easy and speedy writing process.

Referències bibliogràfiques

  • Aaeseth, E. (1997). Cybertext. Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
  • Albadalejo, T. (2005). Retórica, comunicación, interdiscursividad. Revista de investigación lingüística, 8, 7-33.
  • Albadalejo, T. (2007). Literatura y tecnología digital: Producción, mediación, interpretación. En F. Garrido (coord.), Actas digitales del III Congreso Online del Observatorio para la Cibersociedad “Conocimiento Abierto, Sociedad Libre”, Cdrom. Barcelona: Generalitat de Catalunya – Diputació de Barcelona, Cornellà Net, dd Media.
  • Albadalejo, T. (2012). Literatura comparada y clases de discursos. El análisis interdiscursivo: textos literarios y forales de Castilla y de Portugal. En R. Alemany Ferrer & F. Chico Rico (Eds.), Literatures ibèriques medievals comparades. Literaturas ibéricas medievales comparadas (pp. 15-38). Alacant: Universitat d'Alacant, SELGYC [Sociedad Española de Literatura General y Comparada].
  • Andres-Suárez, I. (2010). El microrrelato español. Una estética de la elipsis. Palencia: Menoscuarto.
  • Bauman, Z. (1999). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica
  • Chico Rico, F. (2007). Teoría retórica como teoría del texto y narración digital como narración hipertextual. Perspectivas de estudio entre la tradición y la modernidad. En J. A. Rodríguez Ruiz (Coord.), Narrativa Digital, número especial de Cuadernos de Literatura de la Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá (Colombia), 12, 23, 54-74.
  • Delafosse, E. (2013). Internet y el microrrelato español contemporáneo. Revista Letral, 11, 70-80.
  • Eco, U. (2002). Sobre literatura. Barcelona: R que R.
  • Fernández Rodríguez, A. (2002). Los nuevos lectores. Tonos. Revista Electrónica de Estudios Filológicos, 4.
  • Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus. Original: Palimpsestes. Paris: Seuil, 1962.
  • Gómez-Moriana, A. (1997). Du texte au discours. Le concept d’interdiscursivité. Versus, 77-78, 57-73.
  • Kristeva, J. (1967). Bakthine, le mot, le dialogue et le roman. Critique, 239, 438-465.
  • Kristeva, J. (1969). Semeiotikè. Recherches pour une sémanalyse. Paris: Seuil.
  • Lagmanovich, D. (2006). El microrrelato. Teoría e historia. Palencia: Menoscuarto.
  • Lotman, Y. M. y Escuela de Tartu (1979): Semiótica de la cultura. Madrid: Cátedra.
  • Martínez Fernández, J. E. (2001). La intertextualidad Literaria. Madrid: Cátedra.
  • Pajares, S. (2001). “Editorial” para el número especial sobre Crítica Hipertextual, Journal of Digital Information.
  • Rodríguez Ruiz, J. A. (2006). El relato digital. Hacia un nuevo arte narrativo. Bogotá: Libros de Arena.
  • Segre, C. (1985). Principios de análisis del texto literario (Traducción de María Pardo de Santayana). Barcelona: Crítica.
  • Valls, F. (Ed.) (2010). Velas al viento. Los microrrelatos de La nave de los locos. Granada: Cuadernos del Vigía.
  • Vega, M.ª J. (2003). Literatura hipertextual y teoría literaria. En Vega (Ed.) (2003) (pp. 9-19).
  • Vega, M.ª J. (Ed.) (2003). Literatura hipertextual y teoría literaria. Madrid: Mare Nostrum.
  • Zavala, L. (2004). Cartografías del cuento y la minificción. Sevilla: Renacimiento.