La neurociencia para la inclusión en contextos pluriculturales

  1. Pinto Díaz, Cristina 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revista:
Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad

ISSN: 2387-0907 2603-9443

Any de publicació: 2021

Títol de l'exemplar: RIAI 2021 VOL 7, Nº1

Volum: 7

Número: 1

Pàgines: 1-8

Tipus: Article

DOI: 10.17561/RIAI.V7.N1.1 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad

Repositori institucional: lock_openAccés obert Editor

Resum

Neuroscience is important for inclusion in multicultural educational contexts. The objective of the research is to compare the opinions of Primary Education Degree´s students and students of Teachers Master´s regarding the presence of neuroscience in the multicultural classroom to encourage inclusion. This study is based on the following hypothesis: "neuroscience for educational inclusion favors multicultural educational contexts". In order to try to respond to this objective and the starting hypothesis, it has been developed a descriptive, explanatory and correlal research based on a quantitative methodology. For the research, a Likert scale has been developed, for this purpose, first, an operationalization table has been built with 6 dimensions of 6 items in each dimension and with a Cronbach Alpha of α = .836 on the scale of the Degree´s students and α = .795 on the scale of the Master´s students. The instrument was applied to a sample of 296 Degree´s subjects and 295 Master's subjects from an Andalusian university. It was concluded that Degree´s students and Master's students are aware of the importance of neuroscience for inclusion in multicultural contexts.

Referències bibliogràfiques

  • Ainscow, M. (2017). Haciendo que las escuelas sean inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 39-49.
  • Arraya Pizarro, S.C., y Espinoza, L. (2020). Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos. Propósitos y Representaciones, 8(1), e312. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.312
  • De Barros, C., y Hernández, A. (2018). Educación inclusiva: bases neurocientíficas y tecnológicas en inclusión y transculturalidad. Jaén: Masquelibros.
  • Florian, L.., y Camedda, D. (2020) Enhancing teacher education for inclusion. European Journal of Teacher Education, 43(1), 4-8. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1707579
  • Gago, L., y Elgier, Á. (2018). Trazando puentes entre las neurociencias y la educación. Aportes, límites y caminos futuros en el campo educativo. Psicogente, 21(40), 476–494. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3087
  • Jane, T. J. (2019). La intraculturalidad en el espacio lusófono. Maremagnum: publicación galega sobre os trastornos do espectro autista. v.23, p.129-140.
  • Leiva, J. J. (2019). La Educación Intercultural como propuesta educativa democrática e inclusiva. En AIDIPE (Ed.), XIX Congreso Internacioal de Investigación Educativa: Investigación Comprometida para la Transformación Social. Madrid: AIDIPE.
  • Muntaner, J. J. (2019). La inclusión una apuesta social y educativa, en M. El Homrani, S.M. Arias, y I. Ávalos (Coords.), La inclusión: una apuesta educativa y social. Madrid: Wolters Kluwer.
  • Rahman, A.A.,y Woollard, J. (2019). Neurodiversity awareness: Is Malaysia there yet? Internacional Journal of Evaluation and Research in Education, 8(4), 676-685. https://doi.org/10.11591/ijere.v8i4.20307
  • Vidal, M. I. (2019). Gamificación para la inclusión educativa. En REDINE (Ed.), Conference Proceedings CIVINEDU 2019: 3rd International Virtual Conference on Educational Research and Innovation: October 9-10, 2019 (p. 136). Madrid: Redine.