Ciclo Político e Inversión en Infraestructura Deportiva

  1. Bernal Terán, Marcelo Ignacio
  2. Fontecilla Contreras, Jorge
  3. Duclos Bastías, Daniel
Revue:
Políticas Públicas

ISSN: 0718-462X

Année de publication: 2021

Volumen: 14

Número: 1

Pages: 1-15

Type: Article

DOI: 10.35588/PP.V14I1.4737 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Políticas Públicas

Résumé

This document analyzes the existence of the political budget cycle in chilean regional governments that, have transferred resources for investments in sports infrastructure to the municipalities of the country. Taking as a reference studies that demonstrate the possibility of influencing the elections when the budget is manipulated, a data panel was built from 2007 to 2018, with the amounts of investments made and grouped by municipality, with the aim of exploring if, in the years of mayors and presidential elections, more resources were allocated for investments. The estimates made indicate that, there is a political budget cycle in the mayors elections of 2008 and to a greater extent in 2012. Also, it is concluded that mayors who are aligned with the same political coalition of the regional mayor, invest greater resources for sports infrastructure than mayors not aligned in the mayors elections of 2008, 2012 and 2016.

Références bibliographiques

  • Acuña, H., Carrasco, D., Carrasco, M. y Cazor, A. (2017). Transferencias gubernamentales discrecionales para la captura de votos: El caso de Chile. Economía y Política, 4(1), 37-96. DOI: 10.15691/07194714.2017.002
  • Brender, A y Drazen, A. (2003). Where Does the Political Budget Cycle Really Come From?. SSRN. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=462820 [Consultado en 28 julio, 2019].
  • Cerda, R. y Vergara, R. (2007). Business Cycle and Political Election Outcomes: New Evidence from The Chilean Democracy. Public Choice, 132, (1/2), 125-136. DOI: 10.1007/sl 1127-006-9138-5
  • Contreras, D. y Gómez-Lobo, A. (2006). En busca del oro ¿Qué determina el éxito en competencias deportivas internacionales?. El Trimestre Económico, 73 (2), núm. 290, 241-263. DOI: 10.20430/ete.v73i290.544
  • Corvalán, A., Cox, R. y Osorio, R. (2018). Indirect political budget cycles: Evidence from Chilean municipalities. Journal of Development Economics, 133(C), 1-14. DOI: 10.1016/j.jdeveco.2018.01.001
  • Escobar, L. y Seeaman, A. (2017). Financiamiento de los Gobiernos Regionales en Chile. Dirección de Presupuestos, Santiago.
  • Eslava, M. (2006). Ciclos políticos de la política fiscal con votantes opuestos al déficit, el caso colombiano. El Trimestre Económico, 73 (2), núm. 290, 289-336. DOI: 10.2307/20856901
  • Gámez C. y Amarillas, V. (2011). Política Económica o Economía Política: El ciclo político presupuestal en México. Revista Cofactor, 2 (3), 71 -96.
  • Guzmán, C., Luengo, F. y Rojas, P. (2017). Ciclo Político Presupuestario en Chile: Un estudio exploratorio para las elecciones de alcalde 2012. Actualidad Económica, 27 (93),15-24.
  • Lara B. y Toro, S. (2019). Tactical distribution in local funding: The value of an aligned mayor. European Journal of Political Economy, 56, 74-89. DOI: 10.1016/j.ejpoleco.2018.07.006
  • Larraín, F., y Assael, P. (1994). El ciclo político económico: teoría, evidencia y extensión para una economía abierta. Cuadernos de Economía, 92, 87-114.
  • Larraín, F., y Assael, P. (1997). El Ciclo político económico en Chile en el último medio siglo. Estudios Públicos, 68, 197 – 214.
  • Livert, F., Gainza, X. y Acuña, J. (2019). Paving the electoral way: Urban infrastructure, partisan politics and civic engagement. World Development, 124, 104628. DOI: 10.1016/j.worlddev.2019.104628
  • Gobierno de Chile. Ministerio de Desarrollo Social. (2015). Metodología Formulación y Evaluación de Proyectos de Infraestructura Deportiva. Recuperado desde:http://sni.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/download/infraestructura-deportiva-2016/?wpdmdl=877
  • Gobierno de Chile. Ministerio del Deporte. (2016). Política Nacional de Actividad Física y Deporte 2016-2025. Recuperado desde: http://www.mindep.cl/wp-content/uploads/2015/05/POLITICA-ULTIMA-VERSI%C3%93N-021116.pdf
  • Nordhaus, W. (1975). The Political Business Cycle. Review of Economic Studies. 42(2), 169-190. DOI: 10.2307/2296528
  • Ortiz-Hernández, L. (2005). Disparidad socioeconómica en la disponibilidad de infraestructura para actividad física deportiva en los municipios de México. Revista Salud Pública Nutrición, 6 (4).
  • Persson, T. y Tabellini, G. (1990). Macroeconomic Policy, Credibility and Politics.. Harwood Academic Publishers, Amsterdam.
  • Prichard, D. (2016). Sport and Democracy in Classical Athens. Antichthon, 50, 50-69. DOI:10.1017/ann.2016.5.
  • Reyes-Hernández, M. y Mejías-Reyes, P. (2016). Ciclo político presupuestal en México, 1980-2014. Un enfoque econométrico. Gestión y Política Pública, 2(2), 415-445. DOI: 10.29265/gypp.v25i2.195
  • Rogoff, K. (1990). Equilibrium Political Budget Cycles. The American Economic Review, 80(1), 21-36.
  • Rogoff, K. y Silbert, A. (1988). Equilibrium Political Business Cycle. The Review of Economic Studies, 55(1), 1-16
  • Sjahrir, D., Kis-Katos, K. y Schulze, G. (2013). Political budget cycles in Indonesia at the district level. Economics Letters, 120(2), 342-345. DOI: 10.1016/j.econlet.2013.05.007
  • GonÇalves, L. y Veiga, F. (2007). Political business cycles at the municipal level. Public Choice, 131, 45–64. DOI: 10.1007/s11127-006-9104-2