Nivel de autoconcepto físico en estudiantes universitarios según género

  1. Enrique Gatica-Simpson 1
  2. Rodrigo Alejandro Yañez Sepulveda 2
  3. Daniel Duclos-Bastías 3
  4. Guillermo Cortés-Roco 4
  5. Claudio Hinojosa-Torres 5
  6. Luis Espinoza-Oteíza 1
  1. 1 Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
    info

    Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

    Valparaíso, Chile

    ROR https://ror.org/02cafbr77

  2. 2 Universidad Andrés Bello
    info

    Universidad Andrés Bello

    Santiago de Chile, Chile

    ROR https://ror.org/01qq57711

  3. 3 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  4. 4 Universidad Viña del Mar
    info

    Universidad Viña del Mar

    Viña del Mar, Chile

    ROR https://ror.org/00txsqk22

  5. 5 Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación
    info

    Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación

    Valparaíso, Chile

    ROR https://ror.org/0171wr661

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2024

Issue: 51

Pages: 1345-1350

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Currently, there has been an explosive increase in mental illnesses that affect personal self-concept. Self-concept is defined as the perception that the person has of himself and can be classified into various areas, within the areas is the physical self-concept (ACF), which is an individual self-assessment of attributes in the physical domain carried out. the person towards himself. The objective of the study was to analyze physical self-concept according to gender in a sample of 671 university students from the Valparaíso region in Chile (n=369 women; age: 21.72 ± 3.91 years), (n=302 men; age: 21.77 ± 3.57 years). The Physical Self Description Questionnaire short version (PSDQ-s) in online format was used to measure physical self-concept. Descriptive statistics and a non-parametric Mann Whitney test were used to analyze the results. The effect size (ES) test was also applied to calculate the magnitude of the differences. The results showed differences between men and women in all the dimensions of the ACF evaluated (p<0.05), highlighting moderate effects in the variables ACF global (p=<0.001; ES=0.342), resistance (p=<0.001; ES =0.385), sport (p=<0.001; ES=0.354), and strength (p=<0.001; ES=0.426). It is concluded that women have lower physical self-concept values compared to men, an aspect to be considered when generating intervention programs in mental health and quality of life.

Bibliographic References

  • Arnett J. J. (2000). Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties. The American psychologist, 55(5), 469–480.
  • Axpe, I., Infante, G., & Goñi, E. (2016). Mejora del autoconcepto físico: eficacia de una intervención cognitiva breve con alumnado universitario de educación primaria. Educación XXI, 19(1), 227-245. https://doi.org/10.5944/educxx1.15585
  • Aróstegi, B., Goñi, A., Zubillaga, A., & Infante, G. (2013). El autoconcepto físico de jóvenes futbolistas de alto rendimiento. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(1), 9-14.
  • Beltrán Carrillo, V. J., Sierra, A. C., Jiménez Loaisa, A., González-Cutre, D., Martínez Galindo, C., & Cervelló, E. (2017). Diferencias según género en el tiempo empleado por adolescentes en actividad sedentaria y actividad física en diferentes segmentos horarios del día (Gender differences in time spent by adolescents in sedentary and physical activity in different day segmen. Retos, 31, 3–7. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.36207
  • Biddle, S J H, Mutrie, N, Gorely, T (2015). Psychology of Physical Activity Determinants, well-being and interventions. Oxford: Routledge.
  • Cardozo, L. A., Peña-Ibagón, J. C. ., Florez-Escobar, W. ., Castillo-Daza, C. A., Bonilla-Ocampo, D. A. ., & Reina-Monroy, J. L. . (2023). Autoconcepto físico en estudiantes universitarios: Generación de perfiles por clasificación jerárquica sobre componentes principales (Physical self-concept in university students: Generating profiles with hierarchical classification on principal components). Retos, 48, 167–177. https://doi.org/10.47197/retos.v48.95076
  • Cañete, R., Guilhem, D., & Brito, K. (2012). Consentimiento informado: algunas consideraciones actuales. Acta Bioethica, 18 (1), 121-127. https://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2012000100011
  • López, R., Hernández, A., Reigal, R., & Morales, V. (2015). Relaciones entre el autoconcepto y el perfil psicológico deportivo en triatletas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 95-102. https://dx.doi.org/10.4321/S1578-84232015000200011
  • Cervantes, J., del Toro Valencia, M. y Chávez López. J. (2018). Estilos de vida en estudiantes del área de la salud. Integración Académica en Psicología, 6(17), 50-58. http://www.alfepsi.org/wp-content/uploads/2018/05/Integracion-Academica-en-Psicologia-V6N17.pdf
  • Chacón, R., Zurita, F., Castro, M., Espejo, T., Martínez, A., & Pérez, A.J. (2017). Clima motivacional hacia el deporte y su relación con hábitos de ocio digital sedentario en estudiantes universitarios. Saude e Sociedade, 26(1), 29-39. https://doi.org/10.1590/S0104-12902017166561
  • Chacón-Cuberos, R., Zurita-Ortega, F., García-Marmol, E., & Castro-Sánchez, M. (2020). Autoconcepto multidimensional según práctica deportiva en estudiantes universitarios de Educación Física de Andalucía (Multidimensional self-concept depending on sport practice in university students of Physical Education from Andalucía). Retos, 37, 174–180. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71861
  • Chen, S., Kim, Y., and Gao, Z. (2014). The contributing role of physical education in youth’s daily physical activity and sedentary behavior. BMC Public Health 14, 1–7. https://doi.org/10.1186/1471-2458-14-110
  • Cohen J (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Dejonge, M., Mackowiak, R., Pila, E., Crocker, P. R., & Sabiston, C. M. (2019). The relationship between sport commitment and physical self-concept: Evidence for the self-enhancement hypothesis among adolescent females. Journal of sports sciences, 37(21), 2459-2466.
  • Duclos-Bastías, D., Giakoni-Ramírez, F., & Martínez-Cevallos, D. (2022). Physical Self-Concept and Physical Activity Levels in University Students during the COVID-19 Pandemic: A Cluster Analysis. International journal of environmental research and public health, 19(5), 2850. https://doi.org/10.3390/ijerph19052850
  • Espinoza Oteíza, L., Rodríguez Rodríguez, F., Gálvez Carvajal, J., Vargas Carvajal, P., & Yáñez Sepúlveda, R. (2011). Valoración del autoconcepto físico en estudiantes universitarios y su relación con la práctica deportiva. Journal of Movement & Health, 12(1). http://dx.doi.org/10.5027/jmh-Vol12-Issue1(2011)art31
  • Fernández-Bustos, J-G, González-Martí, I, Contreras, O, Cueva, R (2015). Relación entre imagen corporal y autoconcepto físico en mujeres adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología,47(1),25-33. https://doi.org/10.1016/S0120-0534(15)30003-0
  • Fraguela-Vale, R, Varela-Garrote, L, Sanz-Arazuri, E (2016). Ocio deportivo, imagen corporal y satisfacción vital en jóvenes españoles. Revista de Psicología del Deporte,25(2),33-38.
  • Fox, K., & Corbin, C. (1989). The Physical Self-Perception Profile: Devlopment and Preliminary Validation. Journal of Sport and Exercise Psychology,11(4), 408–430. doi:10.1111/j.1464-410X.1989.tb05254.x
  • Gargallo López, B., Garfella Esteban, P. R., Sánchez Peris, F., Ros Ros, C., & Serra Carbonell, B. (2009). La influencia del autoconcepto en el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20(1),16-28.
  • Guedea-Delgado, J. C., Solano-Pinto, N., Blanco-Ornelas, J.R., Ceballos-Gurrola, O., & Zueck-Enríquez, M. C. (2017). Autoconcepto físico, género y cuidado de la saluden universitarios mexicanos. Revista de Psicología Del De-porte, 26, 51–59
  • Goñi A., Ruiz de Azúa S., Rodríguez A. Cuestionario de Autoconcepto Físico (CAF) Manual. Volume 1–85. EOS; Madrid, Spain: 2006.
  • Grao-Cruces, A, Fernández-Martínez, A, Teva-Villén, M R, Nuviala, A (2017). Autoconcepto físico e intencionalidad para ser físicamente activo en los participantes del programa escuelas deportivas. Journal of Sport and Health Research, 9(1), 15-26.
  • Kljajević, V., Stanković, M., Đorđević, D., Trkulja-Petković, D., Jovanović, R., Plazibat, K., Oršolić, M., Čurić, M., & Sporiš, G. (2021). Physical Activity and Physical Fitness among University Students-A Systematic Review. International journal of environmental research and public health, 19(1), 158. https://doi.org/10.3390/ijerph19010158
  • Lepp, A., Barkley, J.E. and Karpinski, A.C. (2014) The Relationship between Cell Phone Use, Academic Performance, Anxiety, and Satisfaction with Life in College Students. Computers in Human Behavior, 31, 343-350. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.049
  • Maldonado, B. A., Prados, M. E., & Márquez, M. J. (2017). Reescribir el cuerpo educado. De la voz silenciada y la emoción contenida al cuerpo educando. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 377- 386.
  • Marsh, H. W., Martin, A. J., & Jackson, S. (2010). Introducing a short version of the physical self description questionnaire: new strategies, short-form evaluative criteria, and applications of factor analyses. Journal of sport & exercise psychology, 32(4), 438–482. https://doi.org/10.1123/jsep.32.4.438
  • Mella Norambuena, J. A., Nazar Carter, G., Sáez Delgado, F., Bustos Navarrete, C., López-Angulo, Y., & Cobo Rendón, R. (2021). Variables sociocognitivas y su relación con la actividad física en estudiantes universitarios chilenos (Sociocognitive variables and their relationship with physical activity in Chilean university students). Retos, 40, 76–85. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.77921
  • Ornelas, M, Benavides, E V, Solano-Pinto, N, Conchas, M, Rangel, Y S, & Blanco, H. (2020). Composición e invarianza factorial de la versión corta del Physical Self Description Questionnaire en adolescentes mexicanos. Cuadernos de Psicología del Deporte, 20(2), 229-242.
  • Orth, U., Erol, R. Y., & Luciano, E. C. (2018). Development of self-esteem from age 4 to 94 years: A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin,144(10), 1045-1080. https://doi.org/10.1037/bul0000161
  • Peinado Pérez, J. E., Cocca, A., Solano Pinto, N., & Blanco Vega, H. (2017). Invarianza factorial de una escala de autoeficacia en deportistas y no deportistas. Revista de Psicología del Deporte, 26(2),189-197. Rach, S., and Heinze, A. (2017). The transition from school to university in mathematics: which influence do school-related variables have? Int. J. Sci. Math. Educ. 15, 1343–1363. https://doi.org/10.1007/s10763-016-9744-8
  • Regehr, C., Glancy, D., & Pitts, A. (2013). Interventions to reduce stress in university students: A review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 148(1), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jad.2012.11.026
  • Revuelta, L., Esnaola, I., & Goñi, A. (2016). Relaciones entre el autoconcepto físico y la actividad físico-deportiva adolescente. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 16(63), 561-581.
  • Ruiz, S. & Rodríguez, A. (2006). El cuestionario de autoconcepto físico (CAF): la independencia de sus escalas. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1),369-382.
  • Sáez, I., Solabarrieta, J., & Rubio, I. (2020). Physical Self Concept, Gender, and Physical Condition of Bizkaia University Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(14), 5152. https://doi.org/10.3390/ijerph17145152
  • Salinas-Miranda, A. A., Salemi, J. L., King, L. M., Baldwin, J. A., Austin, D. A., Scarborough, K., et al. (2015). Ad-verse childhood experiences and health-related quality of life in adulthood: revelations from a community needs assessment. Health Qual. Life Outcomes 13, 1–12. https://doi.org/10.1186/s12955-015-0323-4
  • Shavelson, R., Hubner, J., & Stanton, G. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441. https://doi.org/10.2307/1170010
  • Smetana, J. G., Campione-Barr, N., and Metzger, A. (2006). Adolescent development in interpersonal and societal contexts. Annu. Rev. Psychol. 57, 255–284. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.57.102904.190124
  • Stein, R. J. (1996). Physical self-concept. En B. A. Bracken (Ed.), Handbook of selfconcept: developmental, social and clinical considerations (pp.374-394). Oxford, England: John Wiley & Sons.
  • Trzesniewski, K H, Donnellan, M B, Moffitt, T E, Robins, R W, Poulton, R, Caspi, A (2006). Low self-esteem during adolescence predicts poor health, criminal behavior, and limited economic prospects during adulthood. Developmental Psychology,42(2),381-390. https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.2.381
  • Urrutia, S., Azpillaga, I., de Cos, G. L., & Muñoz, D. (2010). Relación entre la percepción de estado de salud con la práctica físicodeportiva y la imagen corporal en adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10(2). https://revistas.um.es/cpd/article/view/111271
  • Vallejo, A. G., & Alguacil, M. (2022). Influencia de la Actividad Físico-Deportiva en el rendimiento académico, la autoestima y el autoconcepto de las adolescentes: el caso de la isla de Tenerife. Retos, 46, 120-128. https://doi.org/10.47197/retos.v46.93496
  • Van Zanden, B., Marsh, H. W., Seaton, M., & Parker, P. (2015). Self-concept: From unidimensional to multidimensional and beyond. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 21(2), 460-468
  • World Medical Association. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: ethical principles for medical research involving human subjects. JAMA, 27;310(20):2191-4. https://doi:10.1001/jama.2013.281053