Evaluación de una propuesta extraescolar de conductas apropiadas en educación física y deportiva
- Pablo Diego Madrid López 1
- Alejandro Prieto-Ayuso 1
- Amaury Samalot-Rivera 2
- Pedro Gil Madrona 1
- 1 Universidad de Castilla-La Mancha, España
- 2 The State University of New York-Brockport in Brockport, EEUU
ISSN: 1579-1726, 1988-2041
Datum der Publikation: 2016
Nummer: 30
Seiten: 36-42
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación
Zusammenfassung
The aim of this research is to show an extracurricular intervention through an evaluation before and after a didactic proposal, with the final objective of encouraging appropriate behaviours in Physical Education and sport settings. The proposal has been developed in San Clemente (Cuenca) with a group of 28 students, enrolled in the first grade of Primary Education. The programme has been developed during three months. The technique used for data collection was observation, and the tool was a systematic annotation form specifically designed for this purpose to record appropriate habits and behaviours in physical and sport education (engagement, health education, competitiveness and tolerance). The results show that those behaviours were developed initially by 55,27% of the participants, while by the end of the research 87,8% of the participants displayed such behaviours. The behaviour that showed the largest increase was competitiveness both in boys and girls. Finally, it is concluded that there is a need to implement this type of proposals in order to increase the occurrence of positive behaviours in physical education and sport.
Bibliographische Referenzen
- Balibrea, E., Santos, A., & Lerma, I. (2002). Actividad física, deporte e inserción social: un estudio exploratorio sobre los jóvenes en barrios desfavorecidos. Apunts, Educación Física y Deporte, 69,106-11.
- Bass, B. M. (1983). Organizational decision making. Homewood, IL: Irwin.
- Bolívar, A. (2002). La evaluación de actitudes y valores: problemas y propuestas. En Castillo Arredondo, S. Compromisos de la evaluación Educativa, pp. 91-114. Pearson Educación/Prentice-Hall
- Camps, V. (1994). Los valores de la educación. Madrid: Anaya.
- Cecchini, J. A., Montero, J., & Peña, J. V. (2003). Repercusiones del programa de intervención para el desarrollar la responsabilidad personal y social de Hellison sobre los comportamientos de fair-play y el auto-control. Psicothema, 15, 631637.
- Contreras, O., & García, L. M. (2011). Didáctica de la Educación Física: Enseñanza Constructivista de los contenidos desde el constructivismo. Síntesis: Madrid
- Ennis, C. D. (1999). Creating a culturally relevant curriculum for disengaged girls. Sport, Education and Society, 4, 31-49.
- Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C., Marín, D., Martínez Taboada, C., & Chacón, Y. (2006). Enseñando responsabilidad personal y social a un grupo de adolescentes de riesgo: un estudio «observacional». Revista de Educación, 341, 373396.
- Escartí, A., Pascual, C., & Gutiérrez, M. (2005). Responsabilidad Personal y Social a través de la educación física y el deporte. Barcelona: Graó.
- Danish, S. J., & Nellen, V.C. (1997). New roles for sport psychologists: teaching life skills through sport to at risk youth. Quest, 49, 100-113.
- Flores Aguilar, G., Prat Grau, M., & Soler Prat, S. (2015). La intervención pedagógica del profesorado de educación física en un contexto multicultural: prácticas, reflexiones y orientaciones. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Ocio y Recreación, 28, 248-255.
- García, M. (2006). Posmodernidad y Deporte: Entre la Individualización y la Manifestación. En M. García, & R. Llopis. (2011). Ideal democrático y bienestar personal. Encuesta de hábitos deportivos de los españoles, 2010. Madrid: CIS.
- Gil-Madrona, P. (2008). La educación física y los deportes. Concreciones prácticas de educación en valores. Granada: Ed. Magina.
- Gil-Madrona, P., Samalot-Rivera, A., Gutiérrez Marín, E. C., Ródenas-Jiménez, J., & Ródenas-Jiménez, M. L. (2014). Improving Social Skills through Physical Education in Elementary 4th Year. American Journal of Sports Science and Medicine, 2(6), 5-8.
- Gutiérrez, M. (1995). Valores sociales y deporte. La actividad física y el deporte como transmisores de valores sociales y personales. Gymnos: Madrid.
- Gutiérrez Marín, E. (2014). Validez y fiabilidad del «cuestionario sobre conducta apropiada en la educación física y el deporte». Universidad de Valencia: Trabajo Final de Máster.
- Hellison, D. (2003). Teaching responsibility through physical activity (2nd ed.) Champaign, IL: Human Kinetics.
- Hung, H-L.; Altschuld, J.W. & Lee, Y.(2008): Methodological and conceptual issues confronting a cross-country Delphi study of educational program evaluation. Evaluation and Program Plannin, 31, 191–198
- Lavay, B., French, R., & Henderson, H. (2007). A Practical Plan for Managing the Behavior of Students with Disabilities. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 78(2), 42-48.
- Ludwig, B. G. (1996). U.S. Extension systems—Facing the Challenge to Internationalize. Journal of Extension (electronic version), 34 (2). [http:// www.joe.org/joe/1996april/rb3.html] [Consulta 02/11/2009].
- Ludwig, B. G. (1997). Predicting the future: Have you considered using the Delphi methodology? Journal of Extension (electronic version), 35 (5). [http:// www.joe.org/joe/1997october/tt2.html] [Consulta 02/11/2009].
- Mateo, V. F. (2014). Conceptualización del comportamiento disruptivo en niños y adolescentes. Recuperado el 15 de Julio de 2014 de, http://www.uv.es/femavi/ Elda2.pdf
- Miller, S. C., Bredemeier, B. J. L., & Shields, D. L. L. (1997). Sociomoral education through physical education with at-risk children. Quest, 49, 114129.
- Monjas Aguado, R., Ponce Garzarán, A., & Gea Fernández, J. M. (2015). La transmisión de valores a través del deporte. Deporte escolar y deporte federado: relaciones, puentes y posibles transferencias. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Ocio y Recreación, 28, 276-284.
- Planchuelo, L. (2008). Intervención y evaluación del desarrollo moral en educación física en primaria. Tesis Doctoral. Universidad de Málaga.
- Real Academia Española (2001). Diccionario de la lengua Española (21 Ed.). Madrid: Espasa-Calpe.
- Solomon, G. B. (1997). Fair-play in the gymnasium: improving social skills among elementary school students. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 68, 22-25.
- Hellison, D. (2003). Teaching responsibility through physical activity. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Pastor-Vicedo, J. C., Gil-Madrona, P., Prieto-Ayuso, A., & González-Víllora, S. (2015). Los contenidos de salud en el área de educación física: Análisis del currículum vigente. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Ocio y Recreación, 28, 134-140
- Ruiz, G., & Cabrera, D. (2004). Los valores en el deporte. Revista de Educación, 335, 9-19.
- Ruiz, L. M., Rodríguez, P., Martinek, T., Schilling, T., Durán, L. J., & Jiménez, P. (2006). El proyecto esfuerzo: un modelo para el desarrollo de la responsabilidad personal y social a través del deporte. Revista de Educación, 341, 933958.
- Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Ariel. Samalot-Rivera, A. (2007). The effects of a social skill instruction on the sport and game related behaviors of children and adolescents with emotional or behavioral disabilities. Lecturas, Educación Física y Deporte, 184.
- Samalot-Rivera, A. (2013). Modelos a utilizar para la enseñanza de valores y destrezas sociales apropiadas en la Educación Física y el Deporte: una revisión de literatura
- Siedentop, D., Hastie, P. A., & Van der Mars, H. (2004). Complete guide to sport education. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Cecchini, J. A., Fernández Losa, J., & González, C. (2008). Repercusiones del programa Delfos de educación en valores a través del deporte en jóvenes escolares. Revista de Educación, 346, 167-186.