Evaluación de la motricidad y el carácter de los alumnos de 4 y 5 añosun estudio piloto
- Rosa María López Esparcia 1
- Alejandro Prieto-Ayuso 1
- María Pilar León González 1
- Pedro Gil-Madrona 1
-
1
Universidad de Castilla-La Mancha
info
ISSN: 2340-8812, 2254-4070
Año de publicación: 2019
Volumen: 8
Número: 1
Páginas: 81-88
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte
Resumen
The aim was to assess gross motor and character in children aged 4 and 5 years old. For this, 23 participants were selected and the locomo- tive and object control sub-tests were applied, both belonging to the Test of Gross Motor Development (TGMD 2), as well as a rubric of character (respect, cooperation, sensitiveness, leadership, teamwork, and self-control). Results show that girls are better in the locomotive subtest, while boys excel in the object control. In general, boys have less skill in the extended jum- ping and in the objects catch task. In terms of character, boys are worse in leadership and girls in teamwork. Therefore, it is important to emphasize especially those motor skills and emotional aspects where children score lower. As research prospect, this study must be conducted with a bigger sample to know if these results remain similar.
Referencias bibliográficas
- Batalla, A. (2000). Habilidades motrices. Barcelona: Inde.
- Bornstein, M. H., Hahn, C., Suwalsky, J. T. D. (2013). Physically developed and exploratory infants contribute to their own long-term academic achievement. Psychological Science, 24(10), 1906-1917. doi: 10.1177/0956797613479974
- Coleto, C. (2009). Desarrollo motor en la infancia. Revista Digital de Innovación y Experiencias Educativas, 18, 1-11.
- Cuesta, P., Prieto-Ayuso, A., Gil-Madrona, P. (2016). Evaluación diagnóstica en la enseñanza conjunta de habilidades sociales y motrices en Educación Infantil. Opción, 32(7), 505-525.
- Denham, S. A., Bassett, Hideko H. H., Zinsser, K. (2012). Early Childhood Teachers as Socializers of Young Children’s Emotional Competence. Early Childhood Education Journal, 40(3), 137-143. doi: 10.1007/s10643-012-0504-2
- Gabbard, C., Caçola, P., Spesatto, B., Santos, D. (2012). The home environment and infant and young children’s motor development. En A. M. Columbus (Ed.), Advances in psychology research (pp. 105–123). New York: Nova Science Publishers
- Gil-Madrona, P. (2003). Diseño y desarrollo curricular en Educación Física y Educación Infantil. Sevilla: Wanceulen.
- Gil-Madrona, P. (2004). La evaluación de la educación física en la educación infantil. Sevilla: Wanceulen.
- Iverson, J. M. (2010). Developing language in a developing body: the relationship between motor development and language development. Journal of Child Language, 37(2), 229–261. doi: 10.1017/ S0305000909990432
- Madrid, L., Prieto-Ayuso, A., Samalot-Rivera, A., Gil-Madrona, M. (2016). Extracurricular proposal evaluation for appropriate behaviors in physical education and sports. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 30(1), 36-42.
- McClenaghan, B. A., Gallahue, D. L. (1985). Movimientos fundamentales. Su desarrollo y rehabilitación. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.
- Metcalfe, J., Clark, J. E. (2002). The mountain of motor development: A metaphor. En J. E. Clark and J. H. Humphrey (Eds.), Motor development: research and reviews (pp. 163-190). Reston: NASPE Publications.
- Monge, M. Á., Meneses Montero, M. (2002). Instrumentos de evaluación del desarrollo motor. Educación, 26(1), 155-168.
- Morrison, G. S. (2005). Educación Infantil. Madrid: Pearson España.
- New York State Association for Health, Physical Education, Recreation, and Dance (2015). Curriculum and assessment guidance document: A physical education resource. Recuperado de https://www.nysahperd. org/event.cfm?event=CurriculumDoc
- True, L., Pfeiffer, K. A., Dowda, M., Williams, H. G., Brown, W. H., O’Neill, J., Pate, R. R. (2017). Motor competence and characteristics within the preschool environment. Journal of Science and Medicine in Sport, 20, 751-755. doi: 10.1016/j.jsams.2016.11.019
- Ley Orgánica 8 de 2013. Para la mejora de la calidad educativa. Diciembre 9 de 2013. Nº 295.
- Orden de 12/05/2009 [Consejería de Educación y Ciencia]. Por la que se regula la evaluación del alumnado del segundo ciclo de Educación infantil en la Comunidad Autónoma de Castilla-La Mancha. Mayo 21 de 2009.
- Paez, A. E., Ramírez, D. D. R. (2016). El egocentrismo en el proceso de adaptación escolar en los niños y niñas de 3 a 4 años. Recuperado de http:// repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/8379
- Rodríguez, M. T., Gómez, I. M., Prieto-Ayuso, A., Gil-Madrona, P. (2017). La educación psicomotriz en su contribución al desarrollo del lenguaje en niños que presentan necesidades específicas de apoyo educativo. Revista de investigación en Logopedia, 7(1), 89-106.
- Romero, S. J., Gil-Madrona, P., Sáez-Gallego, N. M. (In press). El desempeño psicomotriz de niños de 5 años en función del índice de masa corporal.
- Sanz-Arazuri, E., Alonso-Ruíz, R. A., Valdemoros, M. A., Ponce de León, A. (2013). Validación de un cuestionario que analiza cómo trabaja el profesorado de la etapa infantil la educación para la salud desde el ámbito motor. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación, 1(35), 9-34.
- Saiz-Panadero, M., Prieto-Ayuso, A., Gutierrez, E. C., Gil-Madrona, P. (2016). Initial evaluation in 6th grade elementary teaching social skills and intervention approach school physical education. Sport TKRevista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 5(1), 65-74.
- Ulrich, D. (2000). Test of gross motor development-Second Edition. Examiner’s manual. Austin: Pro-Ed.