El uso de las TIC en la integración educativaEl bullying, componentes y diferencia de género.

  1. Carrión Candel, Elena 1
  1. 1 Departamento de Ciencias de la Educación. Facultad de Educación y Salud. Universidad Camilo José Cela. (UCJC) E-mail: ecarrion@ucjc.edu Teléfono: 687585851
Journal:
EDMETIC

ISSN: 2254-0059

Year of publication: 2020

Issue Title: Del fandom al aula: tendiendo puentes entre prácticas vernácula y académicas; I-III

Volume: 9

Issue: 1

Pages: 126-148

Type: Article

DOI: 10.21071/EDMETIC.V9I1.12110 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: EDMETIC

Institutional repository: lock_openOpen access Editor

Abstract

Today's teaching requires facing new challenges every day, innovating and linking the pedagogical facts to the educational and social reality, for the constant improvement of learning in the classroom. To achieve this goal, it is up to education to promote, as well, ethical and social development based on actions and strategies that promote integration, dialogue and tolerance, among others, as well as carrying out activities that help to know and reflect on students about the most pressing problems of our society and to solve conflicts, because the school has always been a builder of values and skills. With our research we have generated and put into practice an educational integration plan of dialogical inspiration in Secondary Education, through a communicative project of didactic and multimedia resources through the didactic use of cinema and information technologies, for the modification or eradication of scholastic abuse between equals, the so-called bullying, a frequent phenomenon that affects all social classes. Its practical development verifies the fulfillment of the objectives proposed in the research and its successful educational possibilities for equal integration.

Bibliographic References

  • Cabero, J. (2015). Innovando en educación: la utilización de nuevos escenarios tecnológicos. Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación (23), 14-18. Recuperada de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5004850
  • Cabero, J. y Barroso, O. (2016). La formación del profesorado en TIC: una visión del modelo TPACK. Revista de teoría, investigación y práctica (28), 647-663. Recuperada de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5663653
  • Canals, S. (2010). Si todo es bullying, nada es bullying. Santiago de Chile: Uqbar Editores.
  • Cacheiro, M.L. (2011). Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación (39), 69-81.
  • Cramer, D. (1997). Fundamental Statistics for Social Research: Step- by step Calculations and Computer Techniques Using SPSS for Windows. . Londres, Nueva York: Routledge.
  • Del Rey, R., Mora-Merchán, J. A. y Ortega, R. (2001). Violencia entre escolares. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado; (41), 95-113.
  • Elliot, M. (2002). Bullying a practical guide to copying for schools. Edimburgo, Reino Unido: Pearson Education.
  • Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid: Morata.
  • Flecha, R. (2011). The dialogic sociology of education. International Studies in Sociology of Education, 21(1), 7 – 20. Recogido en la web: (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09620214.2011.543849)
  • Ibarrola, S. e Iriarte, C. (2014). La atención al clima escolar del aula, base de la educación para la convivencia: Claves para el profesor. Revista de Ciencias de la Educación: Órgano del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, 237, 39-57.
  • Kemmis, S. y Mc Taggart, R. (1988). The Action Research Planner. Melbourne: Deakin University Press.
  • KiVa Spain- KiVa Anti- Bullying Program. Recuperado el 5 de abril de 2019 de http://www.kivaprogram.net/spain
  • Rangel, A. (2015). Competencias docentes digitales: propuesta de un perfil. Pixel-Bit. Revista de Medios y educación, ( 46), 235-248.
  • Salinas, J., Pérez, A. &De Benito, B. (2008). Metodologías centradas en el alumno para el aprendizaje en red. Madrid: Síntesis.
  • Strohmeier, D. & Noam, G. (2012). Bullying in schools: What is the problem, and how can educators solve it? New Directions for Youth Development, (133), 7-13.
  • Topcu, C.; Yildirim, A. & Erdur-Baker, O. (2013). Cyber Acoso escolar @ Schools What Do Turkish Adolescents Think. International Journal for the Advancement of Counselling, 35 (2), 139-151.