Diseño, implementación y evaluación del Programa de educación emocional “Universo Emocionante” a través de la metodología del Aprendizaje Servicio
- Cabello-Sanz, Sandra 1
- Muñoz-Parreño, Julián Alfonso
- 1 Universidad Isabel I de Burgos, España
ISSN: 1988-7701
Année de publication: 2023
Volumen: 16
Número: 32
Pages: 95-105
Type: Article
D'autres publications dans: Espiral. Cuadernos del profesorado
Résumé
Background: the development of emotional education programs reduces conflict and violence among teenagers, improving their motivation, social and emotional competencies, school climate and coexistence. A low level of emotional competencies can generate disruptive behaviors that aggravate the development of teenagers, as well as their personal, familiar, academic and social relationships. Objective: to offer the educational community an innovative and practical Program, based on a mixed methodology between the pentagonal model of emotional competencies of the Research Group on Psychopedagogical Orientation (GROP) and the Service-Learning methodology (ApS). This will allow the development of emotional competencies in Secundary Education. Method: a pretest/postest quasi-experimental design of two groups that made up a total sample of 30 students in the 2nd year of secondary school (15 students in the experimental group and 15 students in the control). Results: the experimental group, which received the implementation of the Program, improved significantly in four of the six emotional competencies analysed: emotional awareness, emotional regulation, social competence and total emotional competence, except emotional autonomy. Conclusions: the Program is valid to improve the level of emotional competencies in students.
Références bibliographiques
- Agulló-Morera, M. J., Filella-Guiu, G., García-Navarro, E., López-Cassà, E., & Bisquerra, R. (2010). La educación emocional en la práctica. Horsori.
- Armisén-Garrido, D., Imaz-Chacón, C., Prieto-Dávila, C., & Vallecillo-Graxiatti, L. (2020). Ciudadanía global y aprendizaje-servicio. Comillas Journal of International Relations, 19, 100-106. https://doi.org/10.14422/cir.i19.y2020.008
- Baque-Reyes, G. R., & Portilla-Faican, G. I. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 58(6), 75-86. https://doi: 10.23857/pc. v6i5.2632
- Batlle, R. (2013). El aprendizaje-servicio en España: El contagio de una revolución pedagógica necesaria. PPC.
- Bisquerra, R. & López-Cassà, È. (2021). El cultivo inteligente de las emociones morales en la adolescencia [The intelligent cultivation of moral emotions in adolescence]. Revista Española de Pedagogía, 79(278), 103-113. https://doi.org/10.22550/REP79-1-2021-09
- Bisquerra, R. & Mateo, J. (2019). Competencias emocionales para un cambio de paradigma en educación. Horsori.
- Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43.
- Bisquerra, R., Colau, C., Colau, P., Collell, J., Escudé, C., Pérez-Escoda, N., Avilés, J. M., & Ortega, R. (2014). Prevención del acoso escolar con educación emocional. Desclée de Brower.
- Broc-Cavero, M. A. (2019). Inteligencia emocional y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria obligatoria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(1), 75-92. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.1.2019.25195
- Costa-Rodríguez, C., Palma-Leal, X. & Salgado-Farias, C. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula. Estudios Pedagógicos, 47(1), 219-233. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219
- Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. R. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432. http://doi: 10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
- Extremera-Pachecho, N. & Fernández-Berrocal, P. (2004). El uso de las medidas de habilidad en el ámbito de la inteligencia emocional. Ventajas e inconvenientes con respecto a las medidas de auto-informe. Boletín de Psicología, 80, 59-77.
- Fernández-Berrocal, P. & Cabello, R. (2021). La inteligencia emocional como fundamento de la educación emocional. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 1(1), 31-46.
- Filella-Guiu, G., Pérez-Escoda, N., Agulló-Morera & Oriol-Granado, X. (2014). Resultados de la aplicación de un programa de educación emocional en Educación Primaria. Estudios sobre Educación, 26, 125-147. https://doi.org/10.15581/004.26.125-147.
- Fonseca-Pedrero, E., Pérez-Albéniz, A., Ortuño-Sierra, J. & Lucas-Molina, B. (2017). Efectos de una intervención de educación emocional en alumnos de un programa universitario para mayores. Universitas Psychologica, 16(1), 1-11. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-1.eiee
- Garaigordobil-Landazabal, M. T. (2018). La educación emocional en la infancia y la adolescencia. Participación Educativa, 5(8), 107-127. http://dx.doi.org/10.4438/1886-5097-PE
- García-Domingo, B. (2021). Competencia emocional en maestros de educación infantil y primaria: fuentes de variabilidad y sugerencias de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2). https://doi.org/10.6018/reifop.450111
- Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. Bantam Books.
- Hallam, S. (2009). An evaluation of the Social and Emotional Aspects of Learning (SEAL) programme: promoting positive behaviour, effective learning and well-being in primary school children. Oxford Review of Education, 35(3), 313-330. https://doi.org/10.1080/03054980902934597
- Jones, K. (2004). Fear of Emotions. Simulation & Gaming, 35, 454-460. https://doi.org/10.1177/1046878104269893
- Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE núm. 340 § 17264 (2020).
- Lopes, P. N., Salovey, P., & Straus, R. (2003). Emotional intelligence, personality, and the perceived quality of social relationships. Personality and Individual Differences 35(3), 641-658. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00242-8
- Pérez-Escoda, N. (2016). Cuestionarios del GROP para la evaluación de la competencia emocional (CDE). En J. L. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano & A. Rodríguez (coord.), Inteligencia emocional y bienestar II. Reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones 2016 (pp. 1-860). Ediciones Universidad San Jorge.
- Pérez-Escoda, N., & Filella-Guiu, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Revista Praxis & Saber, 10(24), 23-44. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.8941
- Pérez-González, J. C., Cejudo, J., & Benito-Moreno, S. (2015). Educación emocional en la teoría y en la práctica. Síntesis.
- Redondo-Corcobado, P., & Gómez-Calcerrada, J. L. (2020). La investigación sobre el Aprendizaje-Servicio en la producción científica española: una revisión sistemática. Revista Complutense de Educación, 31(1), 69-83. https://doi.org/10.5209/rced.61836
- Ruíz-Corbella, M. & García-Gutiérrez, J. (2019). Aprendizaje-Servicio: los retos de la evaluación. Narcea.
- Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition y Personality, 9, 185-211.
- Sklad, M., Diekstra, R., Ritter, M., Ben, J., & Gravesteijn, C. (2012). Effectiveness of school-based universal social, emotional and behavioral programs: Do they enhance students´ development in the area of skill, behavior and adjustment. Psychology in the Schools, 49(9), 892-909. https://doi.org/10.1002/pits.21641
- Sklad, M., Diekstra, R., Ritter, M., Ben, J., & Gravesteijn, C. (2012). Effectiveness of school-based universal social, emotional, and behavioral programs: Do they enhance students´ development in the area of skill, behavior and adjustment? Psychology in the Schools, 49(9), 892-909.
- Solé-Blanch, J. (2020). El cambio educativo ante la innovación tecnológica, la pedagogía de las competencias y el discurso de la educación emocional. Una mirada crítica. Ediciones Universidad de Salamanca, 32(1), 101-121. https://doi.org/10.14201/teri.20945
- Vergara, A. I., Alonso-Alberca, N., SanJuan, C., Aldas, J., & Vozmediano, L. (2015). Be water: Direct and indirect relations between perceived emotional intelligence and subjective well-being. Australian Journal of Psychology, 67(1), 47-54. https://doi.org/10.1111/ajpy.12065
- Veytia, M., Fajardo, R., Guadarrama, R., & Escutia, N. (2016). Inteligencia emocional: factor positivo ante la depresión en adolescentes de bachillerato. Informes Psicológicos, 16(1), 35-50. https://doi.org/10.18566/infpsicv16n1a02